Forum

Hvor vokser chiliplanter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sarah Og Nete, 17. marts 2005 kl. 20.51

Hej.

jeg er meget nysgerig for at vide hvor henne chiliplanter vokser henne.

er der nogen der ved det, så er i meget velkomne til at skrive det til mig.

Mvh
Nete.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 18. marts 2005 kl. 10.52

Hej Nete,

Jeg er ikke sikker på hvad du mener? Hvis du spørger til hvor de vokser vildt må svaret være tropiske og subtropiske egne. Det menes at chili har sin oprindelse i sydamerika. Bl.a. fordi det her er det eneste sted alle familierne findes i vild form. Men chilien har spredt sig til afrika, indien og asien. Nogle hævder at denne spredning er sket for ca. 500 år siden via handelsskibe, andre postulerer at chili er oprindelige planter også i asien.

hvis du mener hvor man kan dyrke chili, så er svaret nemmere. Det kan man stort set overalt i verden. Jeg har set en fyr der i det nordlige findland dyrker masser af chilier. Det kræver så at man vælger at bruge massevis af energi på kunstlys og opvarmning af drivhus. Jeg vil tro at vi i Danmark ligger på den nordlige grænse af hvad der kan lade sig gøre bare i koldhus. Men vindueskarmen er et glimrende sted at have chilier. De er dekorative og giver tilmed et produkt man kan bruge i madlavningen.

Jeg har selv ca. 70 planter stående i min lille lejlighed, men de fleste er tiltænkt drivhuset ;O) (mit, mine forældres og mine svigerforældres)

håber det gav svar, ellers skriv igen

mvh
Ditlev

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Og Nete, 28. marts 2005 kl. 21.00

Hej Ditlev,

jeg er meget glad for dit svar, og det svarede lige på det hele.

mvh
Nete.

Nyt svar til emnet »Hvor vokser chiliplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor vokser chiliplanter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider