Skrevet af: Leif G., 14. juni 2017 kl. 9.29
I starten af april såede jeg persille og dild i mine tre højbede. Men intet kom op, og jeg såede påny i midten af maj. Stadig uden resultat.
Så kom jeg i tanker om, at jeg sidste efterår fyldte kasserne op med gratis kompost fra kommunens genbrugsplads, og jeg tænker nu, at den kompost har været for stærk for de små planter.
Kun hvidløgene er ligeglade, men de var også sat inden jeg fyldte komposten i kassen.
Hvad mener I?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juni 2017 kl. 10.10
...At du har ret i din antagelse.
For mange næringsstoffer, svider de små planters rødder, så de nærmest dør under fødslen.
I ren kompost er der rigtigt mange næringsstoffer. Komposten skal blandes med sand/grus og havejord.
Skrevet af: Ayoe B. P., 14. juni 2017 kl. 12.52
Er enig med Vibeke. Så i år må du nok købe udplantningsplanter og sætte i, hvis du vil have persille i den. ;)
Og lige en anden ting, jeg ved ikke lige hvor tykt et lag du har smidt i kassen, men 2-3 cm er nok hvert år (helst i foråret, så næringsstofferne ikke regner ud af komposten inden planterne kan bruge dem). :)
Skrevet af: Leif G., 14. juni 2017 kl. 13.00
Jeg smed et KÆMPE lag kommune-kompost i kasserne, som lige var blevet bygget op.
Til efteråret vil jeg grave de øverste 20 cm. jord op og erstatte det med noget alm. havejord. Så kan jeg så helt nye krydderurter, og senere tilføre gødning efter behov
Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2017 kl. 23.56
Du skal udover det, huske at persille er virkelig længe om at spire- dvs 6-7 uger!
Så det er måske bedre at så inde eller købe til udplantning.
Dild er mere medgørlig.
Du kan også så radisefrø i rækken med persille, så kan du se, hvor rækkerne er, og høste noget tidligt- før persillen gror til. :-)
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost for hård ved persillen?