Forum

Lægge kartofler samme sted samme sæson?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 25. juni 2017 kl. 11.26

Hej alle

Jeg har to højbede, som hver er inddelt i to felter. Dvs. fire felter. Det er første sæson med højbede, og min plan er at lave sædskifte, så jeg kun dyrker kartofler i samme felt hver fjerde år. Men her melder spørgsmålet sig:

Jeg er begyndt at høste kartoflerne, som jeg lagde i foråret, og det frigiver jo noget plads. Jeg har stadig læggekartofler tilbage. Hvis jeg tilfører kompost, kan jeg så lægge en ny omgang i det felt, hvor der har været kartofler denne sæson, eller er det dødsdømt fra starten?

Mvh. Iben

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 25. juni 2017 kl. 11.50

Hej Iben.
Jeg ville lægge dem i det felt, hvor du nu graver op. Jeg tror ikke der sker noget når det er i samme vækstperiode. Der kommer skimmel på et tidspunkt i løbet af sommeren, men det gør der uanset hvor de står. Hvis du skifter til et andet felt, bryder du dit planlagte sædskifte.
Vh. T&HPP

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 25. juni 2017 kl. 12.35

Mange tak for hurtigt svar:-)
Jeg smider straks nogle nye læggekartofler i jorden.
God søndag.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2017 kl. 16.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2017 kl. 9.11

Jeg har gjort det i nogle år. Jeg dækker kartoflerne med kompost.
Det er fint med nye kartofler sent på sæsonen.

Nyt svar til emnet »Lægge kartofler samme sted samme sæson?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lægge kartofler samme sted samme sæson?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider