Skrevet af: Iben H., 25. juni 2017 kl. 11.26
Hej alle
Jeg har to højbede, som hver er inddelt i to felter. Dvs. fire felter. Det er første sæson med højbede, og min plan er at lave sædskifte, så jeg kun dyrker kartofler i samme felt hver fjerde år. Men her melder spørgsmålet sig:
Jeg er begyndt at høste kartoflerne, som jeg lagde i foråret, og det frigiver jo noget plads. Jeg har stadig læggekartofler tilbage. Hvis jeg tilfører kompost, kan jeg så lægge en ny omgang i det felt, hvor der har været kartofler denne sæson, eller er det dødsdømt fra starten?
Mvh. Iben
Skrevet af: Tilde P., 25. juni 2017 kl. 11.50
Hej Iben.
Jeg ville lægge dem i det felt, hvor du nu graver op. Jeg tror ikke der sker noget når det er i samme vækstperiode. Der kommer skimmel på et tidspunkt i løbet af sommeren, men det gør der uanset hvor de står. Hvis du skifter til et andet felt, bryder du dit planlagte sædskifte.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Iben H., 25. juni 2017 kl. 12.35
Mange tak for hurtigt svar:-)
Jeg smider straks nogle nye læggekartofler i jorden.
God søndag.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2017 kl. 16.42
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2017 kl. 9.11
Jeg har gjort det i nogle år. Jeg dækker kartoflerne med kompost.
Det er fint med nye kartofler sent på sæsonen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lægge kartofler samme sted samme sæson?