Skrevet af: Marianne K., 26. juni 2017 kl. 21.39
Jeg har nu valgt at få lidt flere rabarber i mit bed, som i forvejen havde Vinrabarber, som vi har meget glæde af. Valgte at købe 1 enkelt vinrabarber mere, samt 1 Jordbærrabarber, samt 2 Hindbærrabarber. Jeg har været inde og læse lidt om jordbærrabarber, som tilsyneladende er en sort, som ikke giver det største udbytte og som egner sig godt til at iblande med en anden slags frugt og så lave en marmelade med. MEN... Jeg kan ikke finde noget om hindbærrabarber? Er det en fejl, at den er kaldt for det, eller findes der hindbærrabarber?? OG... Duer Jordbærrabarber ikke til f.eks at bruge til at lave en kage af, da jeg ikke er meget for marmelade?
Skrevet af: Ayoe B. P., 27. juni 2017 kl. 10.59
Man kan lave kage af alle slags rabarber. Jordbærrabarberen har (så-hut-jeg-visker) blot mindre oxalsyre end de andre sorter. ;)
Jeg ved ikke noget om hindbærtypen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juni 2017 kl. 16.07
Problemet er nok lidt at plantekræmmerne er slemme til at sælge rabarber under forkerte sortsnavne. Det skaber forvirring.
Jordbærrabarber er vist nok identisk med elmsfeuer, vinrabarber kan de finde på at kalde både Svendborg og Spangsbjerg (måske flere?). Jeg ved ikke med hindbærrabarber, men et gæt kunne være sorten "Raspberry Red".
Generelt er rabarber med tynde til middeltykke røde stilke gode til det meste. Du kan også overveje saftproduktion. Det fungerer godt med en smule jordbær i blandingen og jeg vil anbefale at bruge nonoxal.
Skrevet af: Ayoe B. P., 27. juni 2017 kl. 16.33
Man behøver ikke at bruge nonoxal, hvis man får div. mælkeprodukter til. Kalken i mælk og ost m.m. modvirker oxalsyren. Så det er kun hvis man indtager store mængder rabarber, at nonoxal er nødvendigt. ;)
samvirke.dk/artikler/skal-man-bruge-nonoxal-til-rabarber
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juni 2017 kl. 16.57
Det er vist de færreste der blander rabarbersaft med mælk og generelt skal man nok ikke forvente at mælk på rabarbergrøden mv. beskytter tænderne. Calcium og oxalsyren bliver jo først ordentligt blandet i maven.
Alting afhænger jo af dosis, men jeg vil bestemt mene at man kan gøre skade på sin og familiens tænder med et realistisk forbrug af rabarbersaft som ikke er behandlet med nonoxal.
Skrevet af: Marianne K., 27. juni 2017 kl. 17.17
1000 tak for Jeres svar. Virkelig nyttige råd/vejledning, som jeg vil tage til mig. Bliver spændende at se hvad mine "hindbærrabarber" bliver til. Jeg smagte lige en lille rå bid, da en af stilkene var knækket og den smagte slet ikke som vinrabarberen. Så meget kan jeg da sige om den. :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarber sorter?