Forum

Flytning af hindbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. marts 2005 kl. 18.37

Jeg skal flytte mit hindbærbed, fordi vi skal have lagt sten på gårdspladsen. Det er sommerbær.

Hvornår er det bedst at flytte dem?

Bør jeg vente til det bliver varmere så roden ikke rådner?

Kan de tåler at stå uden læ, ud mod marken, dvs. der er gang i blæsten?

Hilsen Helle-Sofie

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 8. maj 2005 kl. 11.39

Hej Helle- Sofie
Jeg har overtaget en gammel gammel have hvor alt grønt har været velkommen, dvs. nedskæring og udtynding var ikke et hit.

Sidste år fik jeg flytte de fleste af mine ret frodige store hindbær, det gjorde vi i sensommeren. Da der ikke var plads nok til alle planterne, lod vi nogle af de gamle stå. Nu da det er blevet varmere er det faktisk dem som vi flyttede og tyndede kraftigt ud i, som har de største blade allerede nu. Vi gødede planterne og vandede dem da de blev flyttet. Mine "nye" hindbær planter står ud til en åben mark, dog op af et lille trådhegn, og de ser ud til at stor trives. (om de giver mange bær ved jeg ikke endnu, men det tyder på at de vil.) Husk at klippe hindbærbuskene ned i ca 120cm højde for bedre udbytte.

Hvis de skal flyttes, vil jeg anbefale hurtigst muligt inden vi får for meget varme.

Mvh. Katrine

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 8. maj 2005 kl. 19.03

Hej Katrine
Tak for dit svar, det lyder rigtig godt. Så vil jeg indhegne sandkassen med hindbær. Hvidtjørnen som står ud mod marken er endnu ikke så høj, så der kan godt være tryk på.

Hvad gødede du hindbærrene med?

Jeg har aldrig før klippet hindbær ned til 120cm (Har også kun haft dem jeg har nu) Jeg vil gøre et forsøg med nogle stykker i år, selv om det indtil d.d. ikke har været nødvendigt med et større udbytte, så bare for at se forskellen.

Hilsen Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Flytning af hindbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af hindbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider