Forum

Peberrod

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 29. juli 2017 kl. 16.06

Hej alle nyttige havefolk.
Jeg har købt nogle peberrod til syltning, MEN kan man dyrker dem ligesom ingefær i potte og så planter den ud i haven?
Jeg kan huske fra mit barndom at (med uheld) vi havde sindssyg meget. Jeg ved at når de har sættet sig, så er det nærmest umuligt at kommer af med dem.
Så her må I OGSÅ meget gerne kommer med tips og tricks, hvordan jeg begrænser dem
Jeg have ikke tænkt mig at have så meget, men lidt.
Tro I at det kan lade sig gøre, eller skal jeg bare køber alm plante til det?
tak på forhånd
Gabi

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. juli 2017 kl. 17.03

Jeg har sat mine på skrå i en stor plastpotte (ca. 40-50 cm i diameter) med alm. havejord og pottemuld (50/50). Andre køber en brøndring (i beton) og graver den ned et passende sted i haven og planter peberrod der i. ;)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 29. juli 2017 kl. 17.13

tak for hjælp :)
så kan jeg graver dem ned ligesom vi gjorde med de frugttræ (æble, pære og kirsebær)
vh.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2017 kl. 17.16

Hej GabrielllaToth

Du kan få endnu flere tip + trick's til at fjerne peberrod (hvis den bliver for vildtvoksende) hvis du i søgefeltet øverst på denne side skriver "Peberrod" - der dukker så op fra arkivet en artikel skrevet af Henrik Ahlmann.

Hvis den peberrod du har købt ikke er skrællet, kan du være ret sikker på at få held med dyrkning udendørs, hvis du planter et stykke på tre - fire cm længde. Så der burde ikke være grund til at købe en plante.....

Venlig hilsen
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 29. juli 2017 kl. 17.39

Tak Lone
den er ikke skrællet og øko. Samt jeg kiggede efter små roder på dem. Jeg har skåret over i to små.
Har plantet ned i jord (50/50 pottemuld og lidt fra haven) og nu er den i driverhuset :)
Vh. Gabi

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 17.51

Hej Gabriella. Jeg bruger to firkantede murbaljer i forskellig størrelse så de passer inden i hinanden. Der er lidt leca i bunden af den yderste så kanterne er i samme niveau. Den inderste har boret huller til dræn i den ene ende. Den yderste har også et enkelt hul til afløb. Det sidder i den modsatte ende i forhold til hullerne i den inderste og ca. 10 cm over jorden.
På den måde kan rødderne ikke komme ud og der er samtidig dræn. Den aflange form gør at man kan plante peberroden korrekt.
Jeg skal tage det forbehold, at nogle mener at murbaljerne er uegnede til at dyrke fødevarer. Hvis du søger herinde finder du let de gamle debatter om det, så der er ingen grund til at diskutere det videre her.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 29. juli 2017 kl. 18.06

Til de frugttræer vi har plantet ned, har vi også "kun" brugt murbaljer, dog min mand har bare savet bund af. Bunden bruger vi til regnvandstønder, som passer skråt i, og som regn kommer bedre ind i tønde... Så jeg regnede med at vi gør det sammen med pederroden :)
men tak :)
nej plastik er ikke godt, men den funger. Jeg bruger INGEN gødning, andet end kompost, og kompost saft, så lidt plastik mon ikke det er ok :P

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 18.17

Hvis du planter peberrod i en murbalje uden bund forhindrer du den sikkert i at spredes, men det vil stadig være meget vanskeligt at fjerne den fra stedet. Rødderne går meget dybere ned i jorden ned spanden og de vil skyde igen dernede fra selvom du graver spanden op.
Hvis du vil være sikker på at kunne fjerne peberroden igen er det bedst at holde den i et lukket system.

Problemet med murerspandene, efter nogles mening, er at man ikke kan udelukke at de afgiver stoffer til jorden. Nye murerspande kan lugte temmelig meget, så et eller andet damper jo af dem...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 29. juli 2017 kl. 19.47

tak Claus,
men så kommer jeg nu med endnu et spørgsmål, for det er sådan at haven er jo fælles og vi skal have en kolonihaven. Det er derfor vi planter (næsten) alt i m.balja uden bund, også fordi de kæmpe store (nærmest en badekar) store nok til at tage f.eks. et træ op uden at roderne bliver beskadige. sådan har vi også med alle de bær (hindbær, blåbær solbær, ribs, brombær) samt alle de flere årige krydderurter som brædder sig..
Ups. nu kom til at snakke om alt andet emne, såå UNDSKYLD hvis jeg kommer udenom tråden :)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 21.06

Det er din tråd :-) Jeg er ikke selv bange for at dyrke i murespandene, men du kan jo se argumenterne for og imod i de gamle tråde.
Jeg kan ikke sige 100% at der ikke er en risiko, men jeg ville blive meget overasket hvis et skadeligt stof fandt ud i jorden, blev optaget af rødderne og transporteret ud i bærrene i en mængde som betyder noget for din sundhed. I sidste ende er det nok et spørgsmål om hvor små risici man vil bruge sit liv på at tage højde for. Det er også farligt at bekymre sig hele tiden ;-)

Nyt svar til emnet »Peberrod«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Peberrod

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider