Forum

Hjælp til tomat sorter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 1. august 2017 kl. 15.43

Der står en masse forskelligt om tomater på nettet men jeg syntes det er bedre at spørge folk med erfaring. Jeg søger en liste over tomat sorter som klarer sig godt på friland i den danske klima. Altså tidlige og ydelsesrige sorter som gir godt selv i en dårlig sommer. På forhånd tak

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 1. august 2017 kl. 16.10

Jeg er glad for maskotka, tumbling tom, black sea man og bloody butcher.
Black sea man smager fantastisk. Det er en bøftomat. Desværre modner den ret sent, så hos os får vi kun et lille udbytte af den.
Jeg planter mine ved en sydvendt og en østvendt gavl midt i maj, når der ikke længere skulle komme nattefrost.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. august 2017 kl. 11.46

Hej S. Hooshyar

Min have er virkelig forblæst, men jeg prøver alligevel at dyrke frilandstomater.

(I dette vejr skal man bare være meget påpasselig, for risikoen for kartoffelskimmel, som jo også kan ramme tomaterne, er stor! I går var der en tomat, der havde en sort stilk. Jeg klippede den af øjeblikkeligt).

Jeg kan godt lide den sort, der hedder Paul Robeson:

netbutik.fuglebjerggaard.dk/butik/Ikke%20kategoriseret/boeftomat-frilandstomat-paul-robeson-oeko-2/

Det er en russisk tomatsort, som også dyrkes i et temmelig koldt klima. Jeg kan også godt lide historien om, hvorfor tomaten er opkaldt efter en sort amerikansk sanger, der var kommunist. Det var, fordi det er en tomat, der både er rød og sort!

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 3. august 2017 kl. 11.59

Generelt er de sorte tomater mere smagsmulde men ikke alle er gode på friland i Dk. Jeg kender udmærket godt Camillas sortiment men der står ikke ret meget om tomaterne.. Bare fordi der står frilands tomat betyder det jo ikke at det går i dansk sommer:-) Alle de interessante kræver drivhus desværre.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. august 2017 kl. 12.17

Da jeg ledte efter frilandstomater, kiggede jeg efter "kuldetolerant".
Flere russiske sorter udemærker sig i den retning.
Jeg har afprøvet "Siberia" hvor selve planten trives nærmest indil nattefrosten sætter ind.
Desværre kniber det med voksesteder med lys nok, da vi har mange høje træer omkring haven. Så det jeg har opnået til nu er nogle ok tomater.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2017 kl. 12.30

En tidlig hårdfør sort er den gamle klassiker , Dansk eksport , men den er svær at finde , og så er der en anden megen tidlig sort Bloody bucher dyrket som interminate tomat , jeg havde den første røde tomat på friland af denne sort 25 juni og der har været mange sidden .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2017 kl. 17.37

Dansk Eksport
www.jespersplanteskole.dk/alm-tomat-dansk-eksport

Bloody butcher
www.lundhede.com/tomat-busk-tidlig-solanum-lycopersicum-bloody-butcher.aspx

@Svend

Er det rigtitgt, at BB er en determinant busktomat, som ikke skal knibes?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2017 kl. 18.26

@Tom Bloody butcher bruger man normalt som determinate (busktomat vækst) men min erfaring er , at man får mange tidlige modne tomater ved at dyrke normalt , indeterminate , alså en stamme op , og på friland.

Dansk eksport var også udsolgt ovre hos Jesper , det var nu frø jeg er ude efter .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Jensen, 5. august 2017 kl. 15.35

Jeg har plantet for andet år i træk en sort der hedder Cherry Roma, den producere mange velsmagende og søde tomater, de er på størrelse med en almindelig cherrytomat men har facon som en blomme tomat.
Jeg sår dem hjemme i februar og planter den ud i Maj når risikoen for frost er ovre. (Jeg har en i drivhuset jeg plantede midt i marts) som jeg fik tomater fra i midt juni

Sidste år kunne jeg plukke nymodne tomater frem til midt/slut oktober

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. august 2017 kl. 18.53

Jeg havde, for et par år siden, tomatplanter af sorten Roma (stor blommetomat). Den gav godt på friland, og er rigtig god til madlavning. (den bliver ikke særlig høj)

Nyt svar til emnet »Hjælp til tomat sorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp til tomat sorter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider