Forum

Beskæring af æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. september 2017 kl. 9.16

Jeg har indset, vi har forsømt at beskære dette æbletræ. Nu har vi et træ, der skyder højt i vejret. Kan vi save nogle af de tykke stammer over og dække sårene med fx voks? Der vil vel ellers regne ned i de åbne sår.
Vil træet ved beskæring sætte grene, der bærer frugt i en mere tilgængelig højde.
Jeg kan godt se, der skal tyndes ud i grenene, men videre udtynding, tror jeg, afhænger af, om jeg må save nogle af stammerne over.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 29. september 2017 kl. 15.18

I kan godt save stammerne af, men gør det stykkevis, så de ikke flækker. Det inderste stykke skal saves af lige udenfor "kraven"- det er et fortykket stykke på grenen inderst mod stammen. Det vil så gravis gro over såret. Voks- er noget man bruger til podning!

Jeg ville skære de lodrette grene ned, da frugttræer bærer mest og bedst på vandrette grene, og der kan man også tvinge smågrene vandret, hvis man binder en form for vægt på, så de bliver tvunget til at vokse den vej.

Nu vil der komme vanris efter beskæring, de skal væk.

Men efter grovbeskæring, så vil jeg tro, at I med fordel kan sporebeskære træet. Når det er ved at komme igen. Det ser også pænt ud til ældre træer.

Brug altid meget skarpe værktøjer til beskæring! Som med os andre så skærer man sig værre på en sløv kniv- end en skarp.

Mvh
Tine

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. september 2017 kl. 15.38

Tusind tak for svaret.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. september 2017 kl. 19.31

Hej Annette Lundgaard

Jeg vil foreslå, at du får dit bibliotek til at skaffe Jørgen Vittrup's bog om beskæring hjem til dig. Titlen er "Beskæring - sådan får du mere lys og bedre frugt".
Bogens mange illustrationer kan give dig et overblik over indgreb nu og her og senere - det er "guld værd" i form af mere frugt og et velformet træ.

Held og lykke med sav og saks !

Venlig hilsen
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. september 2017 kl. 19.37

Hej Lone Brems
Tusind tak for svaret. Den vil jeg fluks bestille.
Tak.
Vh
Annette

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. september 2017 kl. 9.57

Hej Annette Lundgaard

Jeg vil mene, at det nu er for sent på året at beskære æbletræer. For det første har træet svært ved at lukke såret, som du også selv er inde på, når man beskærer om efteråret. For det andet må man ikke beskære i vådt vejr, da det øger risikoen for svampeangreb, f.eks. i form af frugttrækræft. Og vådt vejr har vi jo hele tiden her i efteråret.

Jeg læste et eller andet sted for nylig, at risikoen for dannelse af vanris nedsættes, hvis man beskærer i eftersommeren. Jeg beskar mit rød ananas-æbletræ for ca. en måned siden, altså sidst i august. Jeg er meget spændt på at få at se, om der dannes vanris. Men det kan jeg jo først se til næste år.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. september 2017 kl. 12.47

Det gør det nok, men i mindre grad tror jeg.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. september 2017 kl. 13.30

Hej Doris Møller
Tusind tak for svaret. Ja, det bliver svært at finde tørvejr. Jeg har allerede savet nogle smågrene af, så træet er måske svækket nok for i år.
Man mangler ikke arbejde, når man har have. Det er heldigvis herligt arbejde i min verden.

Nyt svar til emnet »Beskæring af æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af æbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider