Forum

Salvie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 5. oktober 2017 kl. 12.09

Jeg har en del forskellige salvier i mit krydderbed i haven.
jeg læste, at det kunne lade sig gøre ved at grave dem ned i drivhuset, og lægge vintermåtter over.
Men jeg er i tvivl om, skal jeg klippe dem ned først og skal de slet ikke have vand, hele vinteren, mine bede bliver meget tørre om vinteren.
Det ville være dejligt, hvis nogle hade erfaring med disse skønne planter så jeg er fri for at købe nye hver år.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2017 kl. 18.12

Salvie overvintrer udendørs her, så jeg er ikke helt med på dit spørgsmål..

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 5. oktober 2017 kl. 18.44

Øv undskyld jeg mente selvfølgelig de der ikke overlever under 10gr. såsom honningmelon,solbær, peruviansksalvia osv.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. oktober 2017 kl. 8.40

jeg forstår heller ik´ hvad du mener - solbær er en helt frostsikker frilands busk

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 7. oktober 2017 kl. 18.36

Hej Mogens
jeg er åbenbart ikke god til at udtrykke mig ordenligt,men det er alle salvier jeg har købt hos dig her i foråret med dine røde skilte i som indikerer at de ikke er hårførte jeg har også haft dem de sidste mange år og de er alle døde i mit krydderbed hver vinter.
Jeg læste så i havebladet for et par måneder siden at man kunne overvinder dem i et kolddrivhus under en vintermåtte så derfor mine spørgsmål om vand og nedklipning I skal have tak for jeres toldmodighed

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2017 kl. 21.00

@Sanne

Har du jord/ bede i dit drivhus eller er der fliser i hele huset?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 8. oktober 2017 kl. 10.34

jeg har jordbede

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. oktober 2017 kl. 11.49

Så er det et rigtig godt sted til vinteropbevaring. Grav blot potterne ned og i en hård vinter eller ved sarte vækster dækkes over med visne blade el. lign. Vintermåtte OK hvis man har den, men ikke nødvendig.

Ud over temperaturforholdene i jorden inde i drivhuset, som er lidt lunere end udenfor drivhuset, så er en meget væsentlig faktor jordfugtigheden. Der er meget tør jord i et drivhus om vinteren, hvis man ikke vander og netop væde kombineret med frost er ofte årsagen til plantedød.

Held ok lykke :)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 8. oktober 2017 kl. 13.24

Tak for dit svar, det vil jeg prøve i år så for jeg se om det lykkes.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 10. oktober 2017 kl. 23.11

Hvis planterne dør, må du jo gøre noget forkert?
Det er vigtigt med nye planter, man lige har plantet, at de vandes godt i starten.
Og gødes.

Men vanding kan næppe være problemet i år, hvor alt sopper- medmindre, det står meget godt drænet.

Jeg har salvier (fra Netto), der er ved at være tre år gamle og lavendler i krukker (ditto), begge dele gror ganske udmærket, salvierne laver selv flere planter, der blomster endnu. Og bierne elsker dem!
Men der er forskel på mine to citronmelisser, den ene kom over i en større krukke, så den har størrer og grønner blade- end den anden. Men den blomstrer så nu, hvor den anden har blomstret sommeren over.

Selv mine "miniroser" fra Lokal-Brugsen er ved at blomstre igen, men de er sat i hver deres krukke med ny jord. De brød sig ikke meget om al det vand, de fik. Men ny jord er godt!

Hvordan er din drivhusjord?

Mvh
Tine

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. oktober 2017 kl. 10.32

Om vinteren er der koldere inde i drivhuset end udenfor og det gælder også jorden . det ville være bedre at grave dem ned ude et godt sted med læ , og så dække med masser af blade og granris .

Nyt svar til emnet »Salvie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Salvie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider