Forum

Lille æbletræ til gårdhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Kristensen, 5. april 2005 kl. 22.07

Vi har en lille gårdhave, hvor vi gerne vil have et æbletræ. Allerhelst et Filippa – men de planteskoler, vi har talt med, siger, at Filippa ikke podes på svagtvoksende stammer. (Jeg er ikke imponeret af deres rådgivning – de mente, at vi da bare kunne købe det på alm. stamme og så fælde det igen om 5 år...)

I stedet foreslår de Guldborg, Discovery eller Rød Ananas.

Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med de sorter – eller med en planteskole, hvor man kan få bedre vejledning – så vil vi gerne høre om det.

vh Pernille

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 5. april 2005 kl. 22.20

Til Pernille.

Jeg syntes det er tre gode æblesorter der anbefales. Har selv haft både Guldborg og Discovery. Guldborg har en lidt opret vækst, Discovery er en ret svagtvoksende sort. Det er sunde og velsmagende æbler. Også Rød Ananas kan der siges rosende ord om. Fillippa bliver et ret stort træ!

hilsen fra
John

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Kristensen, 5. april 2005 kl. 22.33

Hov, jeg havde lige skrevet et indlæg, men det forsvandt vist.

Men i hvert fald: John, tak for dit svar.

Tvivlen går mest på, at vi ikke lige kender/kan huske de tre anbefalede sorter. Er nogen af dem sprøde/faste i kødet?

Jeg er nu egentlig ikke så bekymret for, om vi kan lide dem, for de er anbefalet flere steder som velsmagende, og jeg kan lide de fleste æbler undt. pigeoner (og min mand kan alligevel bedst lide æbler i kager...)

vh Pernille

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 5. april 2005 kl. 22.48

Hej Pernille (igen)

Alle 3 æblesorter er velsmagende!

Guldborg spises måske bedst direkte fra træet, holdbarheden er kun ca. 3 uger.

Discovery holder sig lidt længere, kan måske virke lidt tørt i smagen!

Men – smag og behag :
Mit eget ynglingsæble er faktisk Ildrød Pigeon, med sin helt egen krydrede "jule-smag". Til jeres lille gårdhave vil jeg fortsat vælge imellem Discovery og Guldborg.

Hilsen, John.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 5. april 2005 kl. 22.52

Til små æbletræer bruger man grundstammerne M26 eller M9, og da får man æbletræer som bliver 2½-3 meter høje. Jeg har søgt lidt på Filippa og de små stammer, men uden held, så mon ikke din planteskole i dette tilfælde har ret!

Guldborg smager vældigt godt, er meget syrligt, men har en meget kort brugsperiode.

Rød Ananas smager dejligt, men jeg synes at det virker lidt tørt i det – nok fordi kødet er lidt luftigt.

Discovery husker jeg ikke fra her i efteråret...

Rød Aroma kan man også få på M9, og dét er et godt æble. Sprødt, saftigt, med karakter, og kan gemmes noget. Høstes sidst i oktober/først i november.

Eva (hende med æblet...)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 5. april 2005 kl. 23.04

Til små æbletræer bruger man grundstammerne M26 eller M9, og da får man æbletræer som bliver 2½-3 meter høje. Jeg har søgt lidt på Filippa og de små stammer, men uden held, så mon ikke din planteskole i dette tilfælde har ret!

Guldborg smager vældigt godt, er meget syrligt, men har en meget kort brugsperiode.

Rød Ananas smager dejligt, men jeg synes at det virker lidt tørt i det – nok fordi kødet er lidt luftigt.

Discovery husker jeg ikke fra her i efteråret...

Rød Aroma kan man også få på M9, og dét er et godt æble. Sprødt, saftigt, med karakter, og kan gemmes noget. Høstes sidst i oktober/først i november.

Eva (hende med æblet...)

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 5. april 2005 kl. 23.12

Flere æblesorter:

Selv om man måske kun har plads til et enkelt æbletræ, findes de som "familietræer", med flere sorter på.

Det var måske en mulighed? at vælge et såkaldt "familietræ" med f.eks. tre sorter.

hilsen fra Peter.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. april 2005 kl. 8.21

Vi har plantet to familietræer med samme udgangspunkt, at de skulle holdes i "børnehøjde". De gav så meget velsmagende frugt sidste år at de små træer måtte hjælpes af med de helt små nye æbler, for ikke at grenene skulle knække.

Vi kan ihvertfald anbefale familietræet med sorterne: Aroma, Rød Ingrid Marie og James Grieve.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Kristensen, 6. april 2005 kl. 8.33

1000 tak for jeres input!

Særligt til Jeanet og Peter: Vi ville egentlig gerne have et familietræ, men dem vi har set er podet på for kraftigtvoksende stammer, så de bliver nok for voldsomme til pladsen. Det er ellers en god ide.

I hvert fald glæder jeg mig til vi får købt vores æbletræ og forhåbentlig får nogle æbler!

vh Pernille

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Larsen, 9. maj 2005 kl. 11.08

Jeg har lige fået et svagtvoksende æbletræ af sorten Ingrid Marie. Er det selvbestøvende el. kan det gå med noget andet?

Kan det vokse i en potte el. skal det plantes i det fri?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid, 11. oktober 2005 kl. 22.28

Hej
Vi plantede et discovery æbletræ for nogle år siden og det er nogle rigtig dejlige velsmagende æbler,modne i beg.af september,meget sprøde og saftige.

Træet er ikke et der vokser meget,(her hos os)selv der år for år kommer flere æbler på.

Det bliver ikke meget højt, vi kan nå alle æblerne,men det b liver bredere.

Æblet kan anbefales som et skønt spiseæble.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Olesen, 17. april 2006 kl. 8.29

Vi har lige købt et Discovery æbletræ, men er i tvivl om det er selvbestøvende.

Hvor sundt er det? Vi sprøjter ikke.

Karen

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. april 2006 kl. 15.36

Til Karen.

Discovery er en meget sund æblesort.

Den er ikke selvbestøvende!

Discovery kan bestøves af f.eks.:
Filippa, Guldborg, Aroma og Ingrid-Marie, ligesom disse sorter også kan bestøves af Discovery.

m.v.h.

Peter.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Olesen, 17. april 2006 kl. 18.22

Tak for svaret om Discovery.

Et nyt spørgsmål om æbletræer. Denne gang drejer det sig om Belle de Boskop.

Vi får modstridende svar. Der sad et skilt på en Belle de Boskop, vi købte, hvor der stod, at den ikke kunne bestøve andre træer. På planteskolen svarer de, at det betyder ingenting. Ved opslag på nettet er de fleste enige om, at den ikke kan bestøve andre træer. Vi har givet den til vores unge mennesker, der også fik en Rød Ananas. De har ikke andre æbletræer og bor i landområde uden naboer lige bag havehækken. (Ca. 200 m til nærmeste – og har de så æbler?)
På forhånd tak for svaret!

Venlig hilsen
Karen

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. april 2006 kl. 21.51

Til Karen.

Æblesorten Belle de Boskoop bestøver IKKE andre æble-sorter!

Rød Ananas kan bestøve Boskoop, men altså ikke omvendt.

Her kunne løsningen så være, at plante endnu et æbletræ, hvorved Rød Ananas så også bestøves, det kunne f.eks. være Filippa, Guldborg eller Ingrid-Marie.

så skulle krydsbestøvningen være OK.

Hilsen fra Peter.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 19. april 2006 kl. 0.41

Ja Pernille. Ønsker du et æbletræ som fylder mindre end lidt, skal du anskaffe et Bolero. Det ligner mindre end halvdelen af et par krykker.

Det er bare en stok i alm. forstand med et par smågrene rundenom. Men netop lige derpå kommer kulminationen. En interessant og spændende forventning der imødeses. Træet fylder næsten ingen ting i omkreds og 2–3 m. i højden. Ævlerne smager ikke eventyrligt, så der er rigeligt til alle.

Sån'er der så meget oplevelses rigt, og en skarp kniv kan gøre meget ved oplevelsen – eller en okulation i Juli med en anden sort – som kan være oplevelsen fremover. håp

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Dahl, 26. marts 2007 kl. 15.49

Æbletræ – hele træet svejer når det blæser.

Vi har det skønneste lille æbletræ i haven. Det er ca. 3½-4 meter højt og stammen er vel 13–15 cm i diameter. Og er meget produktivt.

I græsset ses tydeligt, at en del af stammen har lagt sig vandret på et stykke på ca. 40 cm. Herfra stikker rodnettet – vel nok – ned.

Probelemet er, at træet virker uden fæste i jorden. Det svejer og man fornemmer, at den vandretliggende del af "stammen" er uden meget fæste.

Det er sket i løbet af de sidste 8 måneder.

Men træet ser fint ud.

Kan man gøre andet end, at banke en eller flere støtte pæle ned?

Nyt svar til emnet »Lille æbletræ til gårdhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lille æbletræ til gårdhave

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider