Forum

Solsikker i Jordskoggerne.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 29. januar 2018 kl. 14.12

Hej.
Som overskriften hentyder til, kan jeg så solsikker i mit jordskogge-bed?
Man kan, hvad man vil, det ved jeg :) Men jeg tænker mere på om den ene plante vil ødelægge det for den anden?

Nogen der har prøvet.

Mvh. Ralph

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2018 kl. 17.28

Hej Fide R. Ibsen

Jeg tror ikke at jordskokker og solsikker direkte ødelægger det for hinanden - de tilhører samme plantefamilie.

MEN - hvis du gerne vil høste store jordskok-knolde kan kombinationen af solsikker og jordskokker plantet mellem hinanden blive problematisk... Det skal forstås på den måde, at solsikkerne og jordskokkerne begge har brug for at have meget næring til rådighed, hvis de skal udvikle sig godt.
Rig næring kan gives ved at jorddække med god kompost.
Jorddækket må fjernes de steder, hvor du sår solsikker,
Hvis du udplanter solsikker er det enkelt at fjerne jorddækket, derefter plante og til sidst skubbe jorddækket let hen omkring planten (Helst sådan at der dannes en lille ringformet vold 4 - 5 cm fra plantens stængel)

Hvis du beslutter dig for at prøve at kombinere de to planter, kan du jo dele dine praktiske erfaringer med os andre i oktober / når du begynder at høste jordskok-knoldene :-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 1. februar 2018 kl. 10.58

Tak for svaret, Lone.
Selvfølgelig prøver jeg 😀, så må jeg se hvordan resultatet bliver.
Jeg plejer at drukne i jordskokker, så hvis udbyttet bliver lidt ringere, går nok. Jeg skal nok løbende opdatere tråden.

Mvh. Ralph.

Nyt svar til emnet »Solsikker i Jordskoggerne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Solsikker i Jordskoggerne.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider