Forum

Sellerifrø skal have lys så…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. januar 2018 kl. 15.15

Sellerifrø (knold) skal have lys for spire.
Skal de ligge ovenpå jorden eller ??

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. januar 2018 kl. 21.42

Jeg drysser meget lidt (fint) såjord over, som salt på brødet. Jeg aner ikke om det er nødvendigt, men det fungerer her. Trykker efter saltningen overfladen tæt.

PS
Jeg finder prikling af knoldselleri omstændeligt og sår 4-5 frø i hver lille potte, lader den bedste være og udplanter så småplanten, når det er tiden til det. Bruger kun 12-14 selleri i perioden okt/nov - marts/april, så den metode finder jeg nemmest.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 1. februar 2018 kl. 11.01

Er det nu, man skal igang?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. februar 2018 kl. 21.06

@Fide.
Knold selleri er det min erfaring skal igang nu (eller for 14 dage siden ;).
Jeg har haft problemer med at få dem til at spire.
De har sikkert stået for koldt. 14- 15 grader.
På den anden side er det vigtigt de har en konstant fugtighed og gerne også temperatur. Efter spiring er en temperatur på 15- 17 grader fin og så masser af lys (er det min erfaring).
Jeg anvender rød/blå/hvide led grolamper i ca. 15 t. i døgnet (hvide til spiringen og rød/blå til væksten).
Knold selleri har en meget lang udviklingstid.
5-6-7 måneder!

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2018 kl. 21.18

Fra min logbog 2017:

Sået 26. marts / fine kimplanter 16. april/ udplantet 5. juni med notat: skulle være sket f. 14 dage siden/ høstet fine knolde 17. november

spiretemperatur ikke målt, men har været ca. 20-21 grader

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. februar 2018 kl. 23.31

@Tom.
Fin log :)
Men det giver som du skriver også sene knold selleri.
Jeg ønsker dem sådan set hele året. Så derfor planter jeg også så tidligt jeg kan.
Men det er godt sent du har plantet dem ud.
Er det for få sene selleri?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. februar 2018 kl. 7.14

Nej, det var bare sådan det blev, men jeg vil helst ikke rode for meget med fiberdug om foråret, så generelt planter jeg knoldselleri ud primo medio maj alt efter risikoen for frost og efterfølgende stokløbning
Det kunne jo også have været vintervejr midt i november og så skulle jeg dække mod frost.

Stokløbning er mere træls dog

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. februar 2018 kl. 10.34

@Tom.
Er der en særlig måde du laver log bogen på?
Eller er det et kladdehæfte el. word?
Det har i mange år ærgret mig, at jeg ikke får taget mig sammen til logge aktiviteterne i køkkenhaven.
Jeg forsøgte engang. Men det bliver sgu lige lovlig omfattende hvis det ikke ligger i en database.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. februar 2018 kl. 18.47

Ja, jeg er køber til en simpel brugervenlig software :)

Nej, jeg har det vist som dig, men de seneste 6-7 år har jeg taget mig sammen til dog at skrive hovedaktiviteter, som såning, plantning af urter, træer og buske, høst o.s.v. Ikke særlig struktureret og det starter ofte med notater med papir og pen i et meget simpelt skema som også lægger i word. Dato, aktivitet og notater er overskrifter i kolonnerne, så mere simpelt kan det vist ikke være. Fra forår til efterår ligger det i papirversion i drivhuset, så jeg får det brugt, mens jeg husker det. Det giver mig faktisk lidt igen synes jeg, selv om jeg ikke registrerer detaljer, som sorter, med mindre jeg har gang i et forsøg :)
Så det kan du roligt glæde dig selv med...

Da jeg i forvejen har for meget PC-tid tror jeg ikke, at jer er til det videnskabelige niveau :)

Vil man rigtig gå op i det, er databasen eller regnearket nok nødvendigt, som du er inde på.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. februar 2018 kl. 21.11

@Tom
Tak for beskrivelsen.
Jeg tror jeg lade det blive ved planlægningen af næste sæson ;)

Nyt svar til emnet »Sellerifrø skal have lys så…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sellerifrø skal have lys så…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider