Forum

Højbed med trykimprægneret træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon L., 16. februar 2018 kl. 11.08

Jeg skal til at anlægge en ny træterrasse og i forlængelse heraf ønsker jeg at lave to højbede.

Det bliver et større arbejde, så af resourcemæssige årsager bliver terrassen højest sandsynligt lavet i trykimprægneret træ.

Højbedet skal være i forlængelse af terrassen, så visuelt vil det se ret mærkeligt ud, hvis de bliver lavet i et andet træ end terrassen. Men jeg vil godt, at det selvfølgelig ikke går, at plante direkte ned i trykimprægnerettræ pga. giftstofferne.

Derfor har jeg overvejet at bygge kasserne op omkring nogle plastik kasser/baljer eller andet, hvormed jordet ikke kommer i kontakt med træet. Men disse kasser/baljer skal selvfølgelig kunne bruges til madproduktion og må ikke indeholde giftstoffer eller lignende.

Kan nogen anbefale en god løsning til dette?

Eller skal jeg istedet beklæde træet på indersiden med f.eks. fugtstpærer eller andet, og hvad kan i så fald anbefales?

På forhånd tak for hjælpen :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 16. februar 2018 kl. 15.24

Hej Simon,

Jeg har endnu tilgode at se en ordentlig løsning på højbede med plastik på indersiden :-(

Kunne du ikke overveje et mindre belastende materiale som stål, sten, fliser, flet eller holdbart træ skåret på langs eller tværs? Der findes et utal af lækre designløsninger, der ikke bruger hverken trykimprægneret træ eller plastik, og som kan realiseres for få midler - især hvis man tænker langsigtet.

I lerjord er naturlige højbede billigere og med det rette plantevalg grønnere :-)

Hvis du ikke skal have rektangulære bede, kan også alternative former som oval eller rund komplementere den nye terrasse selvom du vælger andre materialer. Men det er jo i sidste ende et spørgsmål om smag.

En hurtig googlesøgning giver mange muligheder for højbede - også i sunde materialer.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. februar 2018 kl. 10.39

Hej Simon L

Kun lige en kort tilføjelse til Trine S's indlæg - pas på med dyrkning i plastbaljer eller plastkasser af mindst tre grunde:

Dels fordi plastmaterialet nedbrydes over tid og giver forøget indhold af mikroplast i jorden med den følgevirkning, at regnormene (og muligvis andre organismer i de øverste jordlag ) mistrives...
Dels fordi lukkede beholdere spærrer for den naturlige nedsivning af regn- og smeltevand.
Og endelig den tredje grund: Lukkede beholdere spærrer for naturlige dyb rodudvikling (ikke alle men mange urtehaveplanter (f.ex kål) har rødder som uden hindringer går ned til ca 2 meters dybde.

Det er livsvigtigt for de fleste planter, der dyrkes i urtehaverne, at der ikke er "stående vand" ved rødderne.
Og det er livsvigtigt for rigtig mange planter at kunne udnytte fordelene ved dyb rodudvikling (dvs 1 - 4 meter under jordoverfladen).
Fordelene er blandt andet at planterne med dyb rodudvikling gennem hele vækstsæsonen har adgang til flere forskellige mineraler og en jævnere vandforsyning. Planterne er som en ekstra fordel udsat for mindre temperaturudsving i rodudviklingszonen. Bedre betingelser for god og langvarig rodudvikling kan for nogen plantearter betyde en vækstsæson, der strækkes med flere uger.

Planternes dybe rodudvikling er genstand for aktuel, gedigen forskning - læs evt mere her: www.deepfrontier.org

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. februar 2018 kl. 12.23

@Simon L.
Du er inde på problemet med trykimprægneret træ.

Når du selv designer hele anlægget (terrasse og højbede) kunne du se det som en udfordring, at lave et design der:
1) Beholdt materialet du ønsker at anvende til terrassen.
2) Bestod af uproblematisk materiale til højbedene.

Selv anvender jeg egetræ. Det er foruden holdbart også velegnet til farveskift med jernvitriol.
Skåret på savværk er prisen overkommelig cost/benefit.
Hvad enten der er tale om trykimprægneret træ eller ej, er plast op af træ ikke sagen. Nedbrydningen sker hurtigere og der er andre hensyn som også gør sig gældende som Lone skriver.

I nu mange år, har jeg kun anvendt ubehandlet eg og lærk til opgaver hvor jeg anvender træ.
Og det er faktisk ret dejligt at kunne fjerne et bræt, der skal skiftes, i bevidstheden om, at jeg bl.a. ikke skal afhænde det på genbrugsstationens container for trykimprægneret træ.
Men kan save det af der kan bruges i brændeovnen og smide resten på kompostbunken.

Det er mere besværligt at tænke i ubehandlet træ.
Det er lysten som driver værket og det først indenfor de sidste 10 år jeg målrettet tænker på vedligeholdelse, bortskaffelse osv.
Men det er faktisk ret interessant og udfordrende fordi ikke kun materialet får en betydning. Men også hvordan konstruktioner er.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. februar 2018 kl. 15.39

Hvis du fastholder trykimprægneret træ kan du beklæde indersiden med plan eternit. Fungerer fint i min kompostbeholder, der er konstrueret i trykimprægneret (genbrugs-) træ.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. februar 2018 kl. 8.12

@Tom
Er moderne eternit fri for tungmetaller og kemikalier?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2018 kl. 16.55

Ja, det vil jeg mene, men spise det skal du nok ikke :)

Personligt tror jeg ikke på migration af praktisk etydning til jord/ afgrøder fra dette produkt, men nogle er jo hysteriske i den retning....

Du kan se et datablad på én type her:
www.cembrit.dk/media/7056/130_datasheet_patina_plader_a4_20160620.pdf

Det er dog ikke dem jeg har brugt.

Nyt svar til emnet »Højbed med trykimprægneret træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed med trykimprægneret træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider