Forum

Hvidløg…til overs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 7. marts 2018 kl. 16.10

Hej..jeg må erkende at jeg har en del hvidløg fra sidste års høst, jeg ikke når at få spist, og de begynder snart at spire..er der en smart måde at gemme dem på? Jeg tænker kan de fryses eller er det en dårlig løsning? Jeg er meget interesseret i en løsning, da jeg hader at smide dem ud ;)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. marts 2018 kl. 16.15

Du kan lave hvidløgssalt

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. marts 2018 kl. 16.36

Eller du kan sylte dem, men har ikke selv prøvet.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 7. marts 2018 kl. 16.41

Dejligt med forslag..hvidløgssalt, så skal de vel tørres eller hvordan virker det? Sylte lyder spændende, jeg tænker også om man kan koge dem lidt og komme dem i olie? men jeg er meget uvidende på området ..som det sikkert fremgår ;)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2018 kl. 19.24

Hej Peter Jensen

Du får lige lidt "husmortips":
Pil hvidløgene fra hinanden, så der er enkeltfed - lad skallerne sidde på.
Saml hvidløgsfeddene i en gryde og hæld vand i så det dækker. Tilsæt 1/2 - 1 dl eddike og 1/2 - 1 tsk salt.
Kog op og lad småkoge i 5 minutter.

Hæld ud i trådsigte og lad feddene køle lidt af, så de er til at håndtere. Giv dig selv en meget grundig håndvask og pil så skallerne af hver enkelt fed - det går let !

Overhæld små glas og skruelåg med kogende vand - tøm dem og sæt / læg dem omvendt på et rent klæde.
Saml de rensede fed i glassene og hæld olivenolie over til det dækker. Skru lågene på - opbevar i køleskab ( og hvis der bliver mange - gi' væk til gode venner ).

Jeg bruger ikke selv konserveringsmidler - så tør og kølig opbevaring indtil løg og urter skal bruges & i køkkenet renlighed og opbevaring på køl er mine foretrukne virkemidler.
Mine erfaringer er, at oliemarinerede hvidløg kan holde sig et par måneder i køleskab.
(Fordelen ved at opbevare i små portioner er, at hver enkelt glas ikke skal mange gange ud af og ind i køleskabet)

God fornøjelse !

Og skulle du igen få stor høst når vi kommer til juni / juli, kan du måske få dit lokale bibliotek til at skaffe "The stinking cookbook" -1994 Jerry Dal Bozzo. En vild kogebog hvor hvidløg indgår i alle retter fra morgenmad over frokostretter, middagsretter, kager, is og til natmad. Huuuu !

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 7. marts 2018 kl. 19.56

Hej Lone

Tak for det, det lyder meget spændende og skal helt sikkert prøves af..og det lyder også så simpelt at det må jeg kunne finde ud af ;)

Nyt svar til emnet »Hvidløg…til overs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg…til overs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider