Forum

Aske som gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 8. april 2005 kl. 22.35

Er der nogle, som har erfaring med at bruge aske fra en brændeovn som gødning i køkkenhaven? Det eneste jeg har kunnet finde her på siden er et svar, hvor der står at det ikke er godt at putte det i komposten, da der kan komme mangel på kvælstof. Men kan man da ikke kompensere for det på en eller anden måde? Eller kan asken evt. bruges opløst i brændenældevand? Eller hvad med at gøde bælgplanterne med aske, de har jo slet ikke brug for kvælstof. Eller er der heller ikke rigtigt noget fosfor og kalium i asken?

Jeg synes jo bare det er lidt ærgeligt at smide alt min vinteraske i skraldespanden, det virker ikke helt økologisk korrekt.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. april 2005 kl. 15.37

Som jeg kan huske det, så indeholder træaske en hel del fosfor. Fosfor ophobes i jorden og derfor er det ikke godt at bruge for meget. Hvis man selv vil lave sin NPKgødning, kan man bruge træaske(fosfor) sammen med hønsegødning (kvælstof) og den sidste del kan jeg ikke huske hvad er. Alle delene skal blandes i bestemte forhold, som defineres af det man skal bruge gødningen til.

Men alt det kan man læse mere om i bogen om selvforsyning af Saymore?

Hilsen Helle-Sofie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 9. april 2005 kl. 18.55

Den bog vil jeg da prøve at få fat i, så jeg kan undgå at sende al min aske på lodsepladsen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper C",), 10. april 2005 kl. 16.36

Der er jo noget med at der er tungmetaller i asken og det er forbudt at bruge i haven, men er nu ikke helt sikker. En ting ved jeg, det er forrygende til at dræbe mos i græsplænen med.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 10. april 2005 kl. 22.02

Tungmetaller i asken er afhængig af hvilken slags træ man brænder af. Almindelig bøg osv. skulle så vidt jeg ved ikke give de store problemer, men i sin yderste konsekvens er det selvfølgelig også afhængig af hvor de vokser.

Derimod skal man ikke anvende affaldstræ hverken i sin have eller i sin brændeovn.

Men det er muligt Jesper ved mere om tungmetaller i træet end jeg.

Forøvrigt så skulle en omgang kalk også hjælpe på problemet mos i græsplænen. Det kan også hjælpe at rive nedfalddsbladene sammen og smide dem på komposten om efteråret(:-D)
Hilsen Helle-Sofie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 20. maj 2005 kl. 20.46

I hver havebog om gødning ses at aske modvirker mos idet aske sammenlignes med kalk, mos kan lide sur jord (spagnum f. ex. er mosejord). basisk jord har ph værdi over syv og er rig på kalk, det er besværligt at bringe ned, så aske/kalk er ikke rigtig gødning. det nemmeste til egen kvælstof får du med din urin som er neutral. blandes 1:10 – og er tilladt i egen have. eller ved brændenælde, padderokke, malurt m.fl. planter som gæres i vandbad kort tid. biblioteket har gode bøger, også om det.

Nyt svar til emnet »Aske som gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Aske som gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider