Skrevet af: Willy N, 27. marts 2018 kl. 23.40
Endelig en dag der minder om en tørvejrsdag.
Så er det jeg fik øje på vores euforiserende vilde brombær, som jeg har kæmpet med i mere end 20 år.
Sådan et had/kærlighedsforhold fordi smagen er ubeskrivelig og dens evne til at sprede sig over hele haven eminent.
Så smagen vil jeg meget gerne beholde mens jeg gerne vil undvære dens evne til at dukke op overalt i haven.
Er der nogen som har erfaringer med kultursorterne af brombær, som er til at tæmme.
Jeg giver ikke køb på smagen!
Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2018 kl. 8.27
I nogle år havde vi et par Lock Nees brombær uden torne. De skulle være de mest smagfulde. De smagte ikke af en dyt, men bredte sig ret voldsomt, så jeg graver rødder op hvert år.
Hvis man klipper en tornfri brombær helt ned til jorden, kommer der mange skud op året efter, med torne.
Blot min erfaring.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. marts 2018 kl. 9.59
der er mange tornfri brombær som er stiklingeformerede de kommer ikke med torne på rodskuddene og nogle af sorterne er meget velsmagende - jeg kan godt undvære en plante til afhentning - evt i bytte for en flaske sød hvidvin
Skrevet af: Willy N, 28. marts 2018 kl. 10.10
@Mogens E.
Det anede mig. Eller det frygtede jeg.
@Mogens Madsen
Det lyder dejligt.
Men er de ligeså velsmagene som vilde brombær?
(hvad er det for sorter?)
Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2018 kl. 10.15
Torne fri brombær her jeg prøvet for mange år siden , problemet var at de ikke var særlig frosthårdføre , i den første hårde vinter gik de allesammen ud , men der er måske kommet nye hårdfører sorter ? .
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. marts 2018 kl. 14.48
mine er velsmagende - fuldt vinterhårdføre - vi har haft dem i over 20 år jeg husker desværre ikke sortsnavnene vi har 2 sorter - den ene ikke så rigtbærende som den anden men den redder livet fordi at den er velsmagende
Skrevet af: H. Christensen, 28. marts 2018 kl. 16.27
Jeg planter, så vidt det er muligt, planter der rodskyder meget i en gammel potte eller lingende uden bund.
Mvh
Skrevet af: Willy N, 28. marts 2018 kl. 23.13
@Mogens Madsen.
Tak for tilbuddet. Men tygger lige på det. Lidt langt at køre fra Furesø til Kalundborg.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. marts 2018 kl. 10.58
der er smukt på røsnæs
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brombær