Skrevet af: Bente Røsling, 5. april 2018 kl. 10.16
Hej, kan nogen sige mig, hvornår det er det bedste tidspunkt at beskære et et-års æbletræ, så det kan forgrene sig? Hvor lang skal "stammen" være til et højstammet æbletræ?
Mvh. Bente.
Skrevet af: James F., 5. april 2018 kl. 12.05
Hej Bente.
Du skal slet ikke klippe i dit træ - endnu! Giv træet et par år endnu og se så, hvordan det gerne vil gro :) De første sidegrene viser sig normalt først i 2. vækst sæson. Så tålmodighed må du kende :)
Men ellers er det bedste tidspunkt for beskæring efter Sankthans.
Hos mine egne æbletræer vil jeg gerne have, at den nederste gren sidder i ca 50cm.´s højde. (Jeg ved dog ikke om du med 'højstammet' mener spindel træ ...!? - dem har jeg ingen erfaring med)
Skrevet af: Bente Røsling, 5. april 2018 kl. 12.54
Hej, jeg har lige fundet lidt info i den tyske Wikipedia. Højstammet (hochstamm) vil sige, at kronen begynder i 180-220 cm. højde. Dette gælder efter 1995. 1950-1995 var kravet til planteskoler, at højstammede træer skulle have en stammehøjde på 160-180 cm. Halvstamme (halbstamm) vil sige, at kronen begynder i 100-160 cm. højde. Lavstammet (niederstamm) 80-100 cm. Tyskerne har skam standarder for den slags ;-)
Jeg er dog lidt betænkelig ved slet ikke at beskære nu, det ser ud til at nogle dyr har gnavet barken af i toppen at træet. Det kan næppe være mus, de holder sig ved jorden. Den øverste spids visner vel uden bark?
Skrevet af: Ayoe B. P., 5. april 2018 kl. 14.22
Hvis barken er gnavet af i toppen, så er det enten hare eller rådyr du har i haven. Rådyrene plejer godt nok at spise spidser og knopper. Men dine 1-års træer er vel næppe mere end 50 cm høje, så tror haren er den hovedmistænkte m.m. der har ligget sne med skorpe op til bidhøjden (så kan det stadig være mus). ;)
/Ayoe
Skrevet af: James F., 5. april 2018 kl. 21.02
Jeg gad nok vide, hvad idéen er med de bare stammer uden grene ...? Jeg vil da have stærke grene, der kan bære en masse æbler, foruden at se kønne ud! :)
Eneste fordel må da være, at man gerne vil vise andre, at man sagtens kan stå på en stige UDEN at falde ned, når man skal plukke æblerne ... ;)
Hvis toppen er afgnavet, så laver træet bare et nyt topskud ud af en sidevendt knop. Alt ordner sig.
Skrevet af: Bente Røsling, 6. april 2018 kl. 9.50
Jeg tror de højstammede "gammeldags" æbletræer er praktiske på de tysk frugtenge, fordi frugten er udenfor dyrevildtets rækkevidde. Det er også derfor jeg vil have højere stammer på mine træer, selv om det ganske rigtigt gør plukningen mere besværlig (en god, gammeldags frugtplukker på lang stang er nu ikke at foragte.) Jeg tror dog, den nyere tyske standard for højstamme bliver for høj, det skal nok snare være i stil med den gamle standard på ca. 160 cm. stammehøjde eller halvstamme.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Et-års æbletræer