Forum

Dyrkning af kruspersille

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 7. april 2018 kl. 19.17

Jeg kunne godt tænke mig af vide, noget om frø.
Kruspersille frø man køber, der er mange i posen, når man sår dem i vinduet, og der kommer mange op, skal de så udplantes enkeltvis eller er persille en busk af mange frø. skal de deles til enkelte små planter er der godt nok mange der skal plantes ud, hvis hver frø bliver til en plante som dem kan kender, f.eks fra butikkerne.
på forhånd tak.
mvh. Eigil

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2018 kl. 19.45

ét frø giver én plante, så du har nok sået for mange :)

Jeg prikler én plante over i en lille potte når der er kommet det første varige blade og planten virker robust nok til at kunne klare håndteringen.

Dem du køber i butikker er ofte potter hvor der er sået flere frø, så den teknik kan du også efterligne ved at plante "klumper" af småplanter ud i én potte.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 7. april 2018 kl. 22.10

Tak for din svar, jeg syntes nok det så sådan ud. Så jeg har drysset alt for mange frø i de små brikker jeg har haft i vinduet.
De gror fint, - men er det bedst, at skille dem til enkelte planter når nu de bliver lidt mere stærkere/større.
De må jo også kan gro som buketter, det ser ud til de gør det når de gror samme sted i kassen i drivhuset fra år til år, det ligner da et bundt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. april 2018 kl. 0.08

De største og stærkeste planter får du ved at plante én plante med 10-15 cm mellemrum.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. april 2018 kl. 8.37

Hej Eigil Hansen

Jeg sår bare persille på voksestedet i haven!

Jeg kan altså ikke se, at der er vundet noget ved at så det indendørs og bagefter have arbejde med at plante det ud i potter og derefter i haven.

Det er nok muligt, at man på den måde kan få ny persille lidt før. Men indtil den nye persille bliver klar til brug, har man rigeligt af sidste års persille. I år har vi ganske vist haft en sen vinter, der har sinket nyvæksten af persillen fra sidste år. Men normalt kan jeg høste persille næsten hele året.

Og ja, persille skal sås tyndt!

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2018 kl. 9.02

Hvis du er lidt bagud spirer persille på en god uge i stuen :)
Hvis du mangler plads i havens bede kan det være en fordel med forkultivering.
Langt de fleste sår på blivestedet.

Nyt svar til emnet »Dyrkning af kruspersille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrkning af kruspersille

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider