Forum

Frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sinne Simonsen, 8. april 2018 kl. 13.35

Hej med jer
Så er den nyudsprungne haveejer på banen igen :)
Jeg har været.på frugttræs indkøb idag
4 forskellige blomme
3 forskellige kirsebær
2 forskellige æbler
1 pærer
1 kiwi
Jeg har 1 tønder land til mine træer.
Og hvad så nu :))
Er det en fordel at plante hver sort sammen eller kan jeg blande den mellem hinanden?
Tanken er, at der skal være ca 20 træer på dette stykke land. Er det for mange? I kan se jordstykket på billedet
Jeg vil sætte hegn rundt om hvert træ for at beskytte mod dyr
Er det en fordel et putte hestegødning i plantehullet?
Er der noget jeg skal være opmærksom på ??
Glæder mig til at høre fra jer.
Vh Sinne

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2018 kl. 19.15

Tjaaah, en tønde land er ca. 5000 m2 og siger man, at et træ skal have 5*5 meter jord (25 m2) - så kan du have træer med 10 meters mellemrum. Det betyder dermed, at du kan have 200 træer på 5000 m2 og det er ikke tætplantet.

Men der er forstfolk her på siden, som kan fortælle dig langt mere end jeg kan, hvis du tænker i decideret skovbeplantning, som er langt tættere plantet end solitære frugttræer har godt af. Tænker du derimod mere i plantagetræer, så kan de plantes langt tættere end med 10 meters mellemrum.

Hvad angår plantning af forskellige typer frugttræer, så skal bier og andre bestøvere nok finde ud af at bestøve dem, selv om de ikke lige står ved siden af hinanden, men er blandet sammen. Jeg ved, at fx. ægte kastanje kan blive bestøvet selv om der er op til 2 km mellem træerne.

Ellers held og lykke med huskøbet og haveprojektet. ;)

/Ayoe

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. april 2018 kl. 19.55

Du får en smuk abildgård om 30-40 år Sinne :) Men de første 10-20 år, er nu også en stor glæde.
Hestegødningen kan du lægge en skovlfuld af oven på jorden ved frugttræerne, - ikke nede i plantehullet.
Med så god plads, håber jeg, at du har valgt træer podet på vildstammer/frøformerede (de kraftigt voksende)!?
Skal du have plantet et hegn langs vejen?
Hvis du bor vind udsat, vil 3 rk. være en idé, - ellers kan mindre måske gøre det ...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 8. april 2018 kl. 20.07

@Sinne
Du har vist meget godt styr på det.
Som Ayoe skriver har du masser af plads til mange flere frugttræer :)
Uanset hvilken husdyrgødning, er det godt at komme noget i jorden.
Det er godt at indhegne dem. Men det er også rigtig godt at holde jorden omkring dem helt ukrudtsfri de første år. Det kan gøres med barkflis (ikke træflis!) eller ukrudtsduge.
En anden ting du skal være opmærksom på er sygdomme.
Får du f.eks. grå monilia på et kirsebærtræ er der stor sandsynlighed for, at alle får det!
Så det er om at være over sygdomme med det samme.
Med frugttræer er den rette beskæring af træerne en god forebyggelse mod sygdomme. Så du skal nok bruge vinteren på at nærstudere hvordan de forskellige træer bedst beskæres.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. april 2018 kl. 20.12

Hvor er du heldig, at du har mulighed for sådan en frugthave. Kiwi er ikke et træ, men en slyngplante og skal have noget at vokse op af. Og en del kiwier er ikke selvbestøvende- bare så du ved det. Er det til eget brug? Du vil gå rigtig mange blommer og kirsebær, men de holder sig desværre ikke så længe. Måske skulle du overveje endnu et pæretræ til bestøvning. Og tjek lige, at de forskellige sorter æbler og pærer kan bestøve hinanden, hvis der ikke er andre frugttræer i nærheden. Det er ikke alle sorter der kan bestøve.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sinne Simonsen, 8. april 2018 kl. 21.13

Hvor er I bare smadder gode :)
Jeg har sat den i to rækker med 10 meter imellem.
Og der er stadig plads til over dobbelt så mange
Vi har også i tankerne at lave en lille sø i midten og måske vandløb hele vejen igennem
Jeg ved dog ikke om det er de kraftige voksende træer jeg har købt. Hvordan finder jeg ud af det? Er det specielle sorter eller???

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. april 2018 kl. 21.25

Det kommer an på hvilken grundstamme de er podet på. Du kan se en oversigt over grundstammer her pometet.dk/om-pometet/grundstammer/. Det burde stå på det mærke der sidder på stammen.

Nyt svar til emnet »Frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider