Forum

Kan min vindrue reddes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Joy Holmberg-Pedersen, 19. april 2018 kl. 16.25

Min hundehvalp har desværre kastet sin kærlighed på vindrueplanten og har i sin iver gnavet grenen over!...

Kan den på nogen måde reddes? Og i så fald hvordan?

Planten er ung og har ikke givet druer endnu, vi har den på 3. Eller 4. år..

På forhånd tak,
Vh Joy

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. april 2018 kl. 16.43

Jeg er ikke den største ekspert på området, men hvis den har stået der i flere år, så er dens rodsystem nok stort nok, til at den kan skyde nye grene fra det der er tilbage af hovedstammen (den ældste gren). Spørgsmålet er blot, om det er en podet vin og om din hvalp har gnavet over eller under podestedet.

Du kan iøvrigt stoppe hvalpen, ved at smøre lidt tabasco på barken (nok ikke direkte på såret, hvis der stadigvæk er friskt ved synligt).
Det kan også bruges på alle nyplantede planter med bark eller hvad din hvalp fremover udviser en uheldig interesse for. ;)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2018 kl. 17.15

Et billede ville hjælpe :o)
Mange vinplanter er podede for at beskytte dem mod vinrodlus. Men vin kan sagtens laves som stikling og derved være på egen rod.
Hvis vinplanten skyder over en evt. podning, er der ikke noget problem, ud over at Joy har fået en udfordring med plantens udvikling. Ejeren (eller ægtefællen) skal styre vinplantens udvikling. Før en ranke hen, hvor vinplanten skal udvikles, og fjern overflødige sideskud.
Hvis vinplanten ikke er gnavet ned under podestedet, vil den skyde igen. Og det er uanset hvilken sort der er tale om.
Den vil også skyde, hvis der er gnavet ned under podestedet, men så er det grundstammen, der kommer op, og den er ikke værd at høste druer på (uanset sort!).

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 20. april 2018 kl. 1.08

Hej Joy.
Du kan redde din vindrueplante, ved at lave den afbidte top til stiklinger med 3 knopper, 1 knop i jorden, den midterste med jordkontakt, den sidste i luften.
Du kan lave så mange stiklinger, som du har grene til.
Du kan sagtens lave stiklinger i denne tid, hvor der ingen blade er endnu.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund

Nyt svar til emnet »Kan min vindrue reddes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan min vindrue reddes?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider