Skrevet af: Bo G., 22. april 2018 kl. 8.58
Jeg plantede asparges i vores have sidste år, og havde desværre ikke opdaget, at man skal brede deres rødder ud, så jeg proppede dem bare ned i huller med rødderne nedad.
Nu har jeg så læst mig til, at jeg har begået en fejl og er ved at overveje, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg vil høre, om det er helt håbløst at lade dem være, som de er, og om jeg er nødt til at grave dem op og brede rødderne ud.
Jeg er bange for at komme til at skade deres rødder, så jeg vil høre, om der er en asparges-ekspert herinde, som kan hjælpe mig.
Skrevet af: Ayoe B. P., 22. april 2018 kl. 14.49
Jeg gjorde det samme for 2 år siden, men de kommer da fint uanset. Jeg gætter derfor på, at de nok selv automatisk vil brede deres rødder ud, så længe de har muligheden. Men det er da muligt, at der går et år ekstra, før end man kan begynde at høste af dem.
Jeg skal lave om på min have, så jeg er nød til at grave mine op og genplante dem - så jeg må nok vente endnu et par år, før end jeg kan begynde at høste mine. Så husk at lave en haveplan inden du planter - det var nemlig min fejl. ;)
Mvh. Ayoe
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 14.58
Asparges er en plante, der villigt sår sig selv.
Så hvis man ikke har fået lagt sine skud efter forskriften, vil planten nok selv finde ud af at overleve - men sikkert med forsinkelse, og dermed reduceret udbytte i en periode. Så lad være med at plante dem om - det giver jo også en forsinkelse - muligvis større.
Med en god haveplan er det ikke nødvendigt at plante asparges ret mange gange i sit liv :o)
Skrevet af: Thea Rindom, 22. april 2018 kl. 17.12
Jeg har sat asparges i år, købt på et gartneri. Kan i sige mig hvornår planten vil skyde over jorden. Pt ingen livstegn
Mvh Thea
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 18.21
Her er de gamle asparges heller ikke stukket hovedet over jorden - men det må komme snart.
Skrevet af: Bo G., 22. april 2018 kl. 19.49
Tak for jeres svar. Planterne står i et dedikeret stenbed, der er lavet til dem, så de skal ikke flyttes, og nu lader jeg dem bare være i fred. :)
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2018 kl. 20.04
Nå, efter aflivningen af højbedet er turen nu kommet til stenbedet :-D
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 23.55
Mine højbede (i jordhøjde) er ikke aflivede!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spørgsmål til asparges