Forum

Røde ærter.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. april 2018 kl. 18.54

Jeg har købt ærter (Rondo) hos en af Havenyts annoncører. I dag ville jeg lægge dem i blød, og stor var min overraskelse, da jeg så, at ærterne var røde. Det røde blev opløst, da ærterne kom i vand, så det var åbenbart et eller andet pulver, men hvad ?
Nogen der har oplevet det samme, eller har en idé om, hvad det kan være ?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. april 2018 kl. 19.37

Jeg tror de er podet med kvælstoffixerede bakterier. Hvis det er økologiske frø kan jeg snart ikke se hvad det ellers skulle være. Farven er sikkert et hjælpestof de bruger i den forbindelse.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2018 kl. 21.09

I så fald vil det stå på frøposen - sikkert fremhævet!

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. april 2018 kl. 22.35

Jeg mener ikke, der stod noget på frøposen, og frøene er ikke økologiske, da de kun havde en lav sort af de økologiske, og jeg ville have en høj art. Jeg går normalt heller ikke så højt op i om mine frø er økologiske eller ej - men jeg dyrker økologisk :)
Jeg har mailet til firmaet ang den røde farve, så venter spændt på svar.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2018 kl. 7.37

Det er spændende, men mon ikke de er bejdset med et svampemiddel? Så vidt jeg kan se, så skal dette netop være rødt på ærtefrø

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. april 2018 kl. 21.05

Jeg har i dag fået følgende mail fra frøfirmaet :

"Nogle af ærtefrøene er forbehandlet (også kaldet bejdset) hvilket giver dem den røde farve. Formålet er primært at øge spiringsprocenten og mindske risikoen for at de små spirer bliver angrebet af svampe i jorden i den kritiske tidlige fase.
Det er naturligvis helt ufarligt"

Så det må jeg jo så stole på :)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. april 2018 kl. 21.58

Hmm. Jeg er aldrig stødt på bejdsede ærter til hobbybrug selvom jeg altid har købt konventionelle og sommetider udenlandske...
Det undrer mig at posen ikke informerer om midlet og om at man skal bruge handsker.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2018 kl. 22.23

Citat: "Det er naturligvis helt ufarligt"

jowjow - hvilket middel er det så? Nå, det glemte de at fortælle..
Vil du oplyse leverandør og produkt?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. april 2018 kl. 0.02

Firmaet står i Havenyts forhandlerguide og hedder Frødepotet. Ærter mærket Rondo.
Meget af farven blev skyllet af under iblødsætning, men der var stadig farve tilbage, som sad godt fast i skallen.

Ja, det var en lidt "halvlunken" forklaring på hvad den røde farve består af.

www.froedepotet.dk/product/%C3%A6rter

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. april 2018 kl. 1.17

Efter at have læst om et par forskellige bejdser til ærter (puha da da) har jeg skrevet til firmaet igen, og bedt om navnet på bejdsen.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. april 2018 kl. 22.12

Fået det svar i dag, at bejdsen er det EU-godkendte middel ProActive. Har googlet på produktdatablad og anden omtale af bejdsemidlet, men har intet fundet, andet end dette middel, som godt nok hedder Proactive og er til hydroponisk dyrkning :

blog.onestopgrowshop.co.uk/2017/10/going-proactive-jeff-winterbornes-nutrients/

Måske er der én af jer, der er dygtigere til at finde oplysningerne :)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. april 2018 kl. 11.00

Midlet optræder ikke i middeldatabasen, så enten indeholder det ikke stoffer som kræver godkendelse (fungicider)) eller også er det ikke godkendt.
Der findes frøbejdser uden fungicider som i stedet indeholder mikronæringsstoffer ol.
Jeg kan ikke umiddelbart finde mere information om produktet.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. april 2018 kl. 12.28

Hej Claus. Tak for svar.
Du skriver, at der findes bejdser uden fungicider. Hvilket stof, som ikke er fungicider, kan "mindske risikoen for at de små spirer bliver angrebet af svampe i jorden i den kritiske tidlige fase" , som der stod i mailen. Burde der ikke foreligge et produkt-og sikkerhedsdatablad på bejdsemidler - uanset indholdet af disse ?
Og burde det ikke stå på frøposen, at ærterne er bejdset, og med hvad - selv om det er et "ufarligt" produkt.

I middeldatabasen findes der ikke mere bejdser, der anvendes til ærter. De blev forbudt at sælge og anvende i DK i 2013, men jeg har læst at nogle ærteavlere omgår dette ved at importere de bejdsede frø. Om det er rigtigt, ved jeg selvfølgelig ikke.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. april 2018 kl. 12.38

Jeg ved der har været en del forskning i at forbehandle frø med mikronæringsstoffer. Vistnok især zink, som godt kunne tænkes at beskytte lidt mod svampe i tillæg. Jeg har ikke overblik over hvad der evt. er markedsført af den slags.
Jeg er helt enig i at det burde være udførligt deklareret, men jeg ved ikke om det er et lovkrav.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. april 2018 kl. 12.41

OK, tak for svar :)

Nyt svar til emnet »Røde ærter.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Røde ærter.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider