Forum

Jorddække i løgbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K C., 27. april 2018 kl. 21.03

Hej alle,

Af forskellige årsager er jeg endt med at have et bed med selvsåede hvidløgsplanter som jeg gerne vil bevare.

Som følge af bedets natur står planterne temmelig spredt og ‘tyndt’.

Kan man slippe afsted med et grønt bundække - kløver eller lignende? Hvad vil virke, evt. ligefrem øge kvælstofniveauet?

Eller er bedste bud et ‘brunt’ jorddække af feks. afklippet mos/græs e.l.?

På forhånd tak for hjælpen.

Kasper

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. april 2018 kl. 22.46

Et forslag kunne være, at du sår spinat, radisser, salat eller forskellige typer enårige krydderurter som fx. dild eller andre lette/lave typer? ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K C., 27. april 2018 kl. 23.53

Beklager, at formålet ikke klart fremgik af første indlæg.

Men det skulle være at holde frø-ukrudt i ave uden at skulle luge unødvendigt meget. Ekstra godt hvis det forbedrer jord eller tilfører kvælstof samtidig.

Jeg tror ikke helt disse primære eller sekundære formål bliver i indfriet af radiser mv.? - og som udgangspunkt vil de måske også komme til at konkurrere om næring?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2018 kl. 9.55

Hvis jorden er så udpint, at den ikke kan forsyne dild, radis mm, er græsafklip fint - der skal du også levere mindst arbejde.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. april 2018 kl. 12.32

Der er en del herinde, der bruger spinat som grøndække og som man tillige kan plukke af. Når det visner ned, bliver det til jord igen. Problemet er at kvælstofopsamlerplanter, som lupin, ærter eller kløver er så store, at de dækker for dine hvidløg.

Men som Tom siger, hvis din jord er så udpint, så er græsafklip det bedste. ;)

Nyt svar til emnet »Jorddække i løgbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jorddække i løgbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider