Forum

Sand til asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 6. maj 2018 kl. 9.35

Kan jeg tilføre sand til mit 3-4 år gamle aspargesbed? Forestiller mig at lægge et lille lag på et par centimeter og så forsigtigt få det arbejdet lidt ned i jorden eller lade tid, vejr og smådyr gøre arbejdet.
Hvad er jeres erfaringer med det?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. maj 2018 kl. 9.44

Jeg bruger tang eller hestemøg til at dække aspargesbedet med.
Jeg lader ormene bringe det ned. Dog kan der blive rodet lidt rundt i bedet, når det luges i marts/april, inden der lægges nyt på.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. maj 2018 kl. 10.12

Hvorfor tilføre sand efter 3-4 år? Er de lagt i stiv lerjord og mistrives er det en ommer, men er jorden nogenlunde og udbyttet lille, mangler der næring.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. maj 2018 kl. 10.18

Hej Heidi det vil være fint at lægge 2 - 3 cm sand på dit aspargesbed og lade ormene "grave" det ned i løbet af sommeren, planterne vil gerne have en kalkfattig jord. Hilsen Henry G.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. maj 2018 kl. 19.12

Hej Henry G.

Du skriver, at asparges gerne vil have kalkfattig jord. Det var mærkeligt, for jeg har læst det modsatte, altså at asparges trives bedst i kalkrig jord, med en pH-værdi på 7-7,5. Jeg har faktisk lige givet mit nye aspargesbed kalk.

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. maj 2018 kl. 22.01

@Doris

Du har gjort helt ret, da asparges vil have pH i den lidt høje ende.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Svendsen, 7. maj 2018 kl. 0.38

Tanken med at tilføre sand var at jorden ville blive mere porøs, ikke at den er leret, men for at lette lugning. Vi har meget græs/ukrudt i vores bed, da det ligge lige ud til en fold for øko-malkekøer.
Et efterår lagde jeg et tykt lag tang/ålegræs på. Det gør jeg ikke igen! Total snegle koloni :-/

Nyt svar til emnet »Sand til asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sand til asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider