Skrevet af: James F., 13. maj 2018 kl. 11.52
En tommelfingerregel siger vist, at bønner sås bedst ved en jordtemperatur på min. 14 - gerne 16 grader. Hvis bønnerne er forspirede til 5-10cm. høje planter, gælder reglen med 14 g. da stadig?
Her omk. er vi nede på 12 g. i dag. ...
M.v.h. og Tak for indput
JR.F.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2018 kl. 14.33
Nej, når først de er spiret kan du godt plante ud. Selve spireprocessen kræver varme
Skrevet af: James F., 13. maj 2018 kl. 19.34
TAK for kvikt svar Tom. - Så er der kun arbejdet tilbage. :)
Skrevet af: Annette Lundgaard, 14. maj 2018 kl. 17.22
Gælder det alle former for bønner? Jeg troede, det var for tidligt at plante alle andre bønner end vakske bønner ud nu...
Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2018 kl. 20.47
Det er altid et sats her i maj - nattefrost kan bønner jo ikke lide. Jeg ville venter, hvis det er muligt. Har man nogle i potter, som er blevet store og skal ud eller pottes om, ville jeg overveje at plante dem ud og så være klar med fiberdug i tilfælde at nattefrost :)
Hos os er kun de valske bønner sået og på vej op nu. Sår buskbønner når nattefrosten er usandsynlig og jorden varm.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 14. maj 2018 kl. 22.00
Tak for svaret. Jeg kan godt passe på dem i drivhuset lidt længere.
Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2018 kl. 16.27
Ja, valske bønner er ikke bønner, men vikker. De kan sås fra jorden er 5 grader.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner og temperatur.