Forum

Forståelse af spiretemperatur.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. juni 2018 kl. 6.21

Det har været varmt. Rigtig varmt og salat frøene jeg såede for tre uger siden er ikke spiret.
Det kommer ikke som nogen overraskelse.
Som bekendt spirer de ikke når det er varmt (22- 25 gr.).
Spørgsmålet er så, hvordan max. spiretemperatur skal forstås?
Vi har nu en periode med lavere temperatur (18- 22 gr.).
Vil det så resultere i, at frøene spirer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2018 kl. 10.17

Jeg synes de er vanskelige så snart vi nærmer os 20 grader - har du prøvet spiring i et køligt rum og så tage dem ud i lyset straks de har spiret?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2018 kl. 18.35

Jeg sår altid salat i bakker i kælderen i sommerperioden.
Hvis frøene ikke er for gamle, går det fint.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. juni 2018 kl. 20.09

@Tom. Køligt rum??
Køleskabet måske. Men du har ret. Jeg må finde et skyggefuldt sted i haven og så flytte dem, som du skriver, så snart de er spiret. I netop denne sammenhæng kunne jeg godt ønske mig kælder :)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2018 kl. 22.25

Fjern de seks kolde i jordkælderen, så er der plads til en spirebakke :)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juni 2018 kl. 22.55

@Lars og Tom.
Tak for svarene endnu.
Men for at vende tilbage til udgangspunktet, så står jeg altså tilbage med spørgsmålet om:
"hvordan max. spiretemperatur skal forstås?"
Altså om frøet blot ikke spire når der er max. temperatur, men begynder at spire når temperaturen falder til under max.
Et andet billede kan være, om frøene blot ikke spire om dagen, når temperaturen er over max., men kan spire om aftenen/natten når temperaturen er under max.?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juni 2018 kl. 9.17

For al spiring af frø gælder vel at de rette betingelser skal være tilstede - i en given periode?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. juni 2018 kl. 10.01

Hej Willy max spiretemperatur forstås sådan at temperaturen på "spirestedet" ikke overstiger en bestemt grad, d.v.s. når f. eks. et sålatfrø er sået i to cm. dybde måles temp. i de øverste tre cm, når denne temp. op i nærheden af "max" vil frøet gå i dvale eller tørre ud. Henry G.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. juni 2018 kl. 23.19

@Henry G.
Det er sådan med svar, at det nogen gange føre til nyt spørgsmål.
Og hvad vil det så sige, frøet går i dvale?
F.eks.
Er det 25 gr. den ene dag, går frøet i dvale.
Men vågner det så op dagen efter hvor temperaturen kun er 15 gr.?
... eller:
Er det 25 gr. om dagen mens temperaturen om natten falder til 25 gr., vil frøet så vågne om natten?
... eller er der nogen tommelfingerregel i forbindelse med opvågning. F.eks. at temperaturen skal være under 20 gr. i en periode der svarer til spiretiden?

Jeg kunne selvfølgelig blot så nye planter. Men det drejer sig om mange jeg har en lumsk mistanke om, er gået i dvale da det var 25- 28 gr.. F.eks. også fennikel.
Så derfor interessen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2018 kl. 23.49

Hej Willy
Frø fornemmer miljøet omkring sig for at vide hvornår det skal gå i gang med at spire. Det vil for mange frø blot være fugtighed og en mindste temperatur som er afgørende, men nogle har også en maksimum temperatur. Det er en sikkerhedsforanstaltning som skal beskytte frøet mod at spire lige inden en tørkeperiode.
Når frøet har fornemmet de rigtige forhold et stykke tid går det i gang med at spire. Der er et lille vindue hvor spiringen kan afbrydes og genoptage senere, men frøet når hurtigt et "point of no return" hvor processen ikke kan bremses. Herefter vil frøet dø hvis forholdene bliver helt umulige eller lykkedes med at etablere en spire.

Mao. Hvis du har sået og spiringen ikke er gået i gang, så er der en god chance for at salaten kommer når temperaturen falder.

I øvrigt er det temperaturen omkring frøet, ikke lufttemperaturen, som er afgørende. Jeg vil næsten tro man kunne forlænge salatsåningssæsonen en del blot ved at lægge isolering ud på jorden efter såning. Så ville de øverste pr. cm jord hvor frøene ligger blive kølet nedefra. Det er dog ikke noget jeg har afprøvet.

Nyt svar til emnet »Forståelse af spiretemperatur.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forståelse af spiretemperatur.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider