Forum

Erfaringer med honningbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2018 kl. 23.23

Honningbær/ majbær/ blåfrugtet gedeblad/ blue honeysucle / haskap -kært barn mange navne.
Selvom det et ret nyt bær i vores haver, så har de jo været i planteskolernes sortiment nogle år efter hånden. Derfor tænkte jeg at andre må have gjort sig nogle erfaringer de har lyst til at dele?

I år har vi haft net over vores tre buske, med det resultat at vi har høstet ca. et kilo. De fleste i dag og jeg vil tro ca. halvdelen fra den samme busk.

De to sorter, Kalinka og Eisbär, ser meget ens ud. Buskene er oprette og bærene er 10-15 mm lange og lidt trykket ind i enden. De blomster også samtidig. Det er Kalinka tv. Den sidste, Kamtschatica, har en mere krybende vækst, større bær og på øjemål større udbytte. Bærene er mere æggeformede end de andre sorter. Det er den th.

Den fungerer fint i blandingssaft med rabarber og is virker også lovende. Andre ting de er gode til?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 9.29

Spændende - ser sund ud, planten. Kan den, med velbehag, spises fra busken eller er den bedst efter tilberedning? Fylder den meget og trives den i alm. jord?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. juni 2018 kl. 10.04

Jeg har den ikke selv, men fra en veninde får jeg honningbær marmelade og syltetøj, som smager godt. Du kan også bruge en håndfuld i den grønne salat eller pynt ovenpå en kage.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2018 kl. 11.29

Ja, jeg har ikke haft problemer med plantesygdomme i dem. Jeg har set lidt cikadeskum, men ingen skader der springer i øjnene. Dog har jeg oplevet at bladene kan blive noget triste i løbet af sommeren. Det er især de første par år, så jeg antager det er udtørring.
Det eneste jeg har kunnet finde om krav til jordbund er, at det alle steder fremhæves at det ikke er en surbundsplante. Min fornemmelse er at den nok gerne vil have det lidt til den fugtige side, men det er jo noget af det jeg søger andres erfaringer med.
De kan spises direkte fra busken, men det er lidt en russisk roulette indtil man får føling med dem. I starten er de nemlig meget sure og bitre. Bitterheden forsvinder til sidst, men de stadig lidt syrlige. Jeg synes syrligheden spiller fint sammen med aromaen, som er et sted mellem blåbær, solbær og hyld, men det nok lidt et bær for voksne.
Størrelsen er omtrent som solbær for de oprette og noget større for den krybene. Her er et foto lidt fra oven.

@Anne, salat, det skal da vist prøves :-)

Nyt svar til emnet »Erfaringer med honningbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Erfaringer med honningbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider