Forum

Estisk rød hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. juni 2018 kl. 7.13

Jeg satte disse løg i efteråret. Hvordan får jeg mest muligt ud af dem? Er der noget med, at de danner topløg, som man kan sætte til efteråret? Hvornår skal jeg høste løget? Vil det have dannet mange løg til den tid?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2018 kl. 7.21

Hej Anette Lundgaard

Høsttiden nærmer sig....
Hvis du er mellem de heldige, som får lidt regn i løbet af i dag kan du brygge dig en god kop te og "gå i arkivet" her på Havenyt.

Hvis du skriver "Hvidløg" i søgefeltet dukker der rigtig mange artikler op - de to første er skrevet af Karna Maj og handler om hvordan man dyrker og høster hvidløg.

Karna skriver enkelt og informativt - så hvis du følger hendes anvisninger får du god lagerholdbarhed og gode muligheder for at avle videre med det plantemateriale, du allerede har.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. juni 2018 kl. 8.59

Tusind tak for dit venlige svar!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 9.24

De små topløg kan sættes, men udvikler sig første vækstsæson kun til et løg på størrelse med ét fed. Dette fed kan du sætte igen om efteråret (eller lade dem stå på voksestedet) og de vil udvikle sig til hvidløg med fed, som du kender dem.

Topløg er for mig en back-up i den nødsituation, hvor jeg skulle løbe tør for sætteløg (fed)

Du kan klippe topskudene med topløgene når de er unge og spæde og bruge dem i køkkenet - de kan være lækre.

Min erfaring med hvidløg er, at de - i modsætning til almindelige kepaløg - holder sig bedst inde. Når de er tørret efter høst skal de ind i varmen - de må ikke udsættes for kulde (nogen siger under 8 grader, men tror mere det handler om en kuldeperiode af en vis længde), da det vil starte dem og de begynder at spire, så snart det bliver lunt omkring dem igen.

Rød estisk kan blive meget store og give dejlig størrelse på fed, som også er lettere at pille end blødnakkerne/ flette-hvidløg.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. juni 2018 kl. 16.54

Mange tak for brugbar information. Dejligt med hjælpsomme mennesker her.

Nyt svar til emnet »Estisk rød hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Estisk rød hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider