Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2018 kl. 16.04
Jeg har ingen køkkenhave, men købte for 4 år siden 4 stk. Kartoffelpots, fordi de5 altid er spændende at prøve nyt. Aspargeskartofler det første år blev ikke til noget. 2. År forsøgte jeg med tiloversblevne kartofler og 3. År med sorten Æggeblomme med fint resultat. De var udsolgt, så jeg købte Sava i år.
De spirede med flotte korte "virile" spirer og blev lagt i potterne for 6 uger siden. I dag er toppene meterhøje og jeg kan sikkert ikke se efter om der er kartofler uden at vælte toppen.
Iøvrigt synes jeg at det er alt for svært at få kartoflerne ud af potten, som yderligere står i en spand for at vandet ikke skal løbe bort ved vanding.
Når toppen vælter, kan kartoflerne så gro videre?
Tror det er sidste år med kartoffelpots.
Hvem har erfaring?
Skrevet af: Lars Holt, 20. juni 2018 kl. 17.46
Du løfter den inderste pot op, og tager kartoflerne ud af hullerne i siden.
Kartoflerne gror videre så længe, der er grønne blade.
I øvrigt trænger du til en ny tommestok ;o)
Jeg lægger kartofler i potter i februar, for 20. marts lægger jeg kartofler på friland, og der er ingen idé i, at de skal blive spiseklare samtidig.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2018 kl. 18.14
Hej Lars
Jeg gør selvfølgelig som du og løfter den inderste potte op, men den er nu svær at få op uden at knække de korte negle. Måske er der forskel på udformningen af potterne? Har hørt om andre, der også synes at det var svært. Nu har jeg kontrolmålt toppene og det er ikke helt løvn med meterhøje toppe! Jeg har sat tommestokken ovenpå jorden i potten!
Jeg lader dem stå indtil vi har spist de nye købekartofler om et par dage.
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 20. juni 2018 kl. 21.00
De er godtnok store, vander og gøder du mon for meget?
Men jeg vil i hvert fald give dig ret i at de originale kartoffelpot kan være svære at skille ad.
Jeg ved så af erfaring, at det hjælper gevaldigt om man jævnligt, et par gange om ugen, løfter inderspanden op. Især når der dannes kartofler er det vigtigt, for de små nye "klistrer/vokser" nærmest fast på yderspanden.
Jeg er meget glad for mine, men lægger bare en kartoffel i hver.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2018 kl. 22.15
Hej Anne
Jeg har slet ikke gødet, for jeg har blandet ugødet plantesækjord med kompost og sand. Vand har jeg også været sparsom med.
Jeg tror at inderpotten er svær at få op, fordi der sætter sig jord mellem de to spande. Sidste år lagde jeg et reb omkring bunden, men det hjalp ikke. Når toppene er så høje og kraftige er det din sag at løfte inderpotten uden at knække og vælte toppen.
Det er ingen større succes her hos mig. Desværre.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2018 kl. 9.28
Ups. Jeg mener selvfølgelig at det er sin sag at løfte inderpotten. Kanten af inderpotten er også blevet skrøbelig med tiden af forsøg på at løfte den op. Jeg burde opfinde en yderpotte med pedal, så man kunne vippe inderpotten op.
Måske skulle jeg forsøge med almindelige sorte plastikspande i to størrelser...... men de er sikkert sundhedsfarlige, for de lugter jo fælt og er lavet af affaldsplastik. Ingen god ide!
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2018 kl. 10.29
Jeg har kun en kartoffelpot - den bruger jeg til at finde ud af, hvornår kartoflerne er store nok.
Resten af potterne er store plastik urtepotter, som jeg tømmer på én gang.
Jeg har læst, at man skulle kunne høste kartofler i potten hele sommeren. Men hos mig bliver planten gammel, selv om jeg høster kartofler - så mere end to gange vil jeg ikke satse på.
Skrevet af: James F., 21. juni 2018 kl. 17.12
Ingeborg: Kunne det være en idé at have en gl. kartoffelsæk (nylon) imellem de 2 spande? Så må de være lettere at skille ad!?
Skrevet af: Jakob B., 21. juni 2018 kl. 19.05
@Ingeborg Hansen
Systemet er måske mest beregnet til de stakler, der kun har en altan.
Men det varme forår må nok også bære en del af skylden for resultatet.
Jeg har læst, at kartofler vokser bedst ved ca. 15'C
For hver grad, det bliver varmere, dannes der ca. 10% mindre tørstof.
Jeg forstår det sådan, at der bliver mere top og mindre kartoffel.
JR. F er også inde på noget. Eller måske kan du bare lægge noget passende tykt og fast i bunden af yderspanden, så inderspanden ikke kan gå helt ned og kile sig fast.
Der findes også en model, hvor inderspanden er med hank.
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2018 kl. 19.42
@Jacob B.
Systemet er beregnet til alle, der ikke har beskyttede forhold til at dyrke kartofler i Januar-april, inden de tidlige frilandskartofler kommer.
Jeg agter at fortsætte med at dyrke "nye vinterkartofler" i potter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2018 kl. 19.58
Jeg synes nu mere at systemet er egnet til dem, der vil have kartofler for sjov. Det var min hensigt, for der er trods slt noget vandingsarbejde forbundet med det.
De gode råd der er kommet med hensyn til at løsne spandene kan sikkert bruges. Jeg tror at jeg vil lægge lecasten i bunden af yderspanden, så inderspanden kommer højere op. Det er da et forsøg værd.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2018 kl. 20.02
@ Jacob B.
Hvis hver grad over 15 grader giver minus 10 % tørstof, får jeg ingen kartofler i de potter :-(
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 21. juni 2018 kl. 22.21
@Ingeborg Hansen
Den står jo ikke i drivhus, så måske med lidt tålmodighed.
Jeg ved ikke helt, hvordan det regnes, men du kan godt tage 10% af det, der er tilbage, mange gange uden at komme ned på nul.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2018 kl. 23.58
Den stærke blæst gjorde det af med de høje sprøde stængler på mine kartoffelplanter, så indholdet af 2 spande gav til et enkelt måltid. Jeg tror dog at 2 spande, som står mere beskyttet og er begyndt at blomstre, gemmer på flere kartofler.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelpot med meterhøje kartofler