Forum

Rekordtidlig ribshøst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2018 kl. 12.38

Det er vist ingen hemmelighed at alting er tidligere i år. Jeg var også godt klar over at det er tidligt at høste ribs, men jeg blev alligevel overrasket da et par opslag viste at de normalt høstes omkring 1/8. I hvert fald i erhvervet.

Er i andre også i gang med at høste ribs og kan nogen evt. huske hvornår de plejer at høste?

Apropos den forsvundne fugleplage tråd. De 500g ribs på billedet er høstet fra en busk som har været helt ubeskyttet. Bortset fra afværgefodring.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Nielsen, 24. juni 2018 kl. 20.02

Vi har også mange modne ribs allerede og planten har passet sig selv fuldkommen

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2018 kl. 18.57

Gætter på 14 dage tidligere - mener vi plejer at høste dem vi skal bruge midt i juli. Dem på billedet smagte af en uge mere i solen :-/

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juli 2018 kl. 5.41

Jeg vil også mene, at det er et par uger tidligere end normalt.
Plus en time før færdig med et plukkeværktøj, der oven i købet efterlader lidt til fuglene.
Om resterne til fuglene hjælper, så de ikke har så stor lyst til sure bær om foråret, ved jeg ikke, men jeg synes, at det er en smuk teori.

Tråden om Fugleplagen:
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/18650.html

Måske bliver man også mere tolerant overfor plagen fra sultne fugle, når man har oplevet menneskeplagen.
Min stikkelsbærbusk stod perfekt med masser af bær, men for nogle dage siden blev den totalt plyndret og sideskud trampet ned.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2018 kl. 8.41

Det er 14 dage siden min enlige ribsbusk blev kastreret. Det vil sige at jeg klipper grenene med bær af og sidder gemytlig på min flade (ikke spor af Kardashian) :-) og plukker bærrene af. Det blev til 4 glas gele. Der var ca 2 l bær.
Ingeborg

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2018 kl. 8.46

Iøvrigt lod jeg nogle af de senest modnede bær blive siddende til en portion rysteribs, som bliver serveret i morgen.
Ingeborg

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2018 kl. 19.06

Jeg lod også lidt bær tilbage. Mest fordi de sidste 10% sidder så spredt at jeg simpelthen ikke synes det er umagen værd at tage dem med. Fuglene har i mellemtiden stort set mistet interessen.
Jeg har godt set det der redskab, som svensken vistnok bruger til tyttebær og blåbær, men er det ikke lidt hårdt ved bladene, Jacob?
Menneskeplagen har jeg oplevet i æblerne, men det skulle gerne være løst med en fysisk barriere.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juli 2018 kl. 19.47

@Claus K Madsen

Når man løfter grenen og "barberer" undersiden med værktøjet, så kan det gøres mere eller mindre skånsomt. Jeg plejer ikke at være særlig forsigtig, og jeg høstede måske tre håndfulde blade sammen med de viste bær.

En fysisk barriere, der kan holde mennesker væk. Det lyder dyrt. Jeg har sat 120 cm hegn omkring min frugtlund, og det er ikke tilstrækkeligt.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2018 kl. 23.55

Det var heldigvis ikke mere end et par meter mellem huset og en tæt hæk i skellet...

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2018 kl. 6.59

Ps. Jeg kan se at der bruges sorte spande til ribsene. Selvom de kun skal være der i kort tid, er disse billige spande ikke beregnet til fødevarer, selvom det kun er for en kort tid. Spandene laves af affaldsplastik tilsat en ordentlig portion farvestof og de lugter ganske forfærdelige, når man køber en frisk stak.
Det økologiske går fløjten.
Ingeborg

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juli 2018 kl. 8.32

@Ingeborg Hansen

Tak for advarsel. Men du kan jo ikke vide, at en spand er giftig, bare fordi den er sort.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2018 kl. 0.08

Nej , men de billige sorte spande er netop sorte for at camouflere at de er lavet af affaldsplastik og det er fint nok med det genbrug til alt andet end fødevarer. Plastik egnet til fødevarer har et "kniv/glas/gaffel" logo i bunden som indikerer at det er egnet til fødevarer.
Ingeborg

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. juli 2018 kl. 20.31

Kan der være noget med, at det er dumt at høste bær om morgenen eller meget (rekord) tidligt på dagen.?

Når man høster græs til ensilage, så skal det helst vente til over middag, fordi sukkerindholdet er højere på den tid. Men det er vel ikke det samme med bær og frugter.?

Jeg kan slet ikke se på mine ribsbuske, at de er ramt af tørke. De producerer som aldrig før.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2018 kl. 20.41

Veletablerede (altså ældre) bærbuske og frugttræer eeeeelsker det her vejr Selv de æbletræer der får skurv før du kan se frugten står med perfekte æbler lige nu Det slutter nok i samme øjeblik regnen kommer, men det viser med al tydelighed vejrets indflydelse på det hele :)

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. juli 2018 kl. 10.05

@Tom Andersen

Kan du også svare på spørgsmålet.?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. august 2018 kl. 10.09

Spørgsmålet i svar 12 behandles i denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/19030.html

@Claus K Madsen

På nedenstående billede kan du se, hvad der kan ske, hvis man bare stikker en gren ind mellem tænderne og brutalt rykker, så man får bladene med.

Nyt svar til emnet »Rekordtidlig ribshøst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rekordtidlig ribshøst?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider