Skrevet af: Sunna G., 25. juni 2018 kl. 20.52
Hej!
Mine løg er klar nu, men de er desværre meget små, da jeg nok ikke har fået vandet dem helt nok. Kan jeg sætte en ny omgang løg nu?
Skrevet af: Lone Brems, 26. juni 2018 kl. 14.56
Hej Sunna G
Det er ikke nogen god ide at sætte løg nu - de slår rod ved lavere temperatur end vi har nu og de vil jo også mangle vand (eller kan let komme til det, hvis dit lokalområde omfattes af et vandingsforbud).
Hvis ikke toppen er helt nedvisnet er der mulighed for, at der endnu er vandreserver i rodzonen, så dine løg vokser lidt endnu. Det er ihvertfald sådan deres forløb ofte er - at de har stor tilvækst i de sidste 5 - 6 uger inden høst.
Hvis du har vandet for lidt indtil nu er det en dårlig ide at vande i håb om, at løgene så vokser. De kan let forvokse sig og sprække i bunden i stedet for at udvikle holdbare løg.
Mit forslag er, at du afventer lidt tilvækst og venter et par uger med at høste løgene.
Forebyggende i forhold til en våd (eller en tør?) vækstsæson 2019 kan du forbedre din jord i urtehaven.
Det vigtige er at dyrkningsjorden jorden får bedre evne til at opsuge vand og at fordampningen nedsættes.
Du kan opnå det på to måder:
Så grøngødning "Grønt jorddække" på alle jordstykker resten af sommeren der, hvor der ikke vokser noget. Bliv ved med at så på "bare steder" indtil efterårsjævndøgn (20 september).
Lad grøngødningen stå vinteren over og lad mest muligt af det visne materiale ligge i jorden når du sår, sætter løg/kartofler eller planter småplanter ud i foråret 2019.
Grøngødningen kan være Blodkløver, Boghvede, Havre for nu at nævne tre, der er lette at have med at gøre. Måske er det nødvendigt at vente med såningen indtil der kommer regn.....
Du kan gå en anden vej og forbedre jorden med såkaldt "brunt jorddække". Det kan være halvomsat kompost eller fx afklip fra plænen (i perioder, hvor græsset ikke sætter frø).
Du kan allerede nu lægge brunt jorddække på jorden i din urtehave - både imellem planterne, hvor der gror noget du senere skal spise og bredt ud over jordstykkerne, hvor der er bare jordstykker.
Uanset hvilken metode, du vælger skal du vedligeholde indholdet af organisk stof i dyrkningsjorden de efterfølgende vækstsæsoner. Men dine urter vil trives bedre og der er ikke helt så meget grund til bekymring over meget / for lidt regn hvis du gennemfører det !
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan jeg lægge en ny omgang løg nu?