Forum

Så er kompostormene gået hjemmefra.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. juli 2018 kl. 23.42

Er der nogen som ved, om kompostorme ligger æg og i givet fald om de kan overleve tørke?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juli 2018 kl. 23.52

Hvis du skal have kompostbunken til at virke, skal du holde den fugtig, og så klarer kompostormene sig fint.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. juli 2018 kl. 0.07

@Lars.
Er du klar over hvad det koster, at holde en åben kompostbunke(r) åben?
Jeg stoppede med at vande den for en måneds tid siden. De har haft travlt de små orme og arbejdet rigtig hårdt. Men nu er der kun nogle tørre og halvdøde kompostorme tilbage.
Men jeg fandt en interessant side:
kompostorm.dk/ormeopdraet/
Desværre fremgår det ikke, hvor høje temperaturer kompostorme kan klare.
De har overlevet vinteren udmærket ved, går jeg ud fra, at kravle ind i centrum hvor det næppe har været frost.
I centrum har det dog nok været varmt i de seneste måneder og når de er trukket ud for undgå varmen, har bunken så været tør.
Spørgsmålet er om æggene (kokonerne) overlever i den varme vi har og også om ormene ligger kokonerne overalt i bunken, eller kun i den fugtige midte der sikkert er 40 grader eller mere i løbet af dagen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2018 kl. 9.07

Jeg har overdækket mit kompostrum (hvor jeg varmkompostere) med plast. Det holder på fugten og virker fint. Jeg vander kun, når jeg sætter en ny portion i gang.
Kompostorm må kunne tåle høje varmegrader - ellers ville de ikke kunne overleve i en varmkompost, selv om det kun er kernen, der bliver meget varm.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 9.15

Hej Villy
Der er jo ikke noget i vejen for at holde en åben kompostbunke overdækket med plastik, så den holder på fugtigheden. Mine orm finder så fra midten ud til yderkanterne, hvor der ikke bliver 60 grader varmt. (Har målt med stegetermometer).
Eventuelt kan du jo tage nogle orme op i et andet medie, hvor der ikke er så varmt.
Læs på www.kompostorm.dk, hvorfra jeg citerer
"Kompostormene formerer sig ved ved kokoner der indeholder 1-10 små orme afhængigt af hvilken orm der er tale om. Kokonerne tåler frost og lægges i områder med færdigomsat og iltrig kompost. Kokonerne klækkes efter 40-125 dage såfremt klimaet
er passende."
I Fredericia er der en gratis kasse med kompostorm. Trækasse med hestemøg, hvori ormene boltrer sig. Ormene søger ned og ikke op af kassen.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. juli 2018 kl. 9.49

@Ingeborg.
Kompostorme søger vel ikke ned i jorden, under komposten hvis den bliver for tør el. varm?
(Er det tilfældet, har de jo nok så bare gemt sig :)
(Det fremgår ikke af kompostorm.dk)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2018 kl. 9.59

Vi har tre bunker ved siden af hinanden. En til opsamling af frisk planteaffald, en til kompostering og en til opbevaring af den færdige kompost.
Ormene kan nemt vandre fra det ene rum til det næste, og dermed finde forhold, der er passende.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. juli 2018 kl. 10.04

@Lars.
Det overså jeg lige ...
Har også tre. Men har kun set i bunken med grøntsagstoppe og grønt køkkenaffald. Det er dér de skal være. Men det har de måske ikke helt forstået :)
Jeg må se efter i de to andre.

Nyt svar til emnet »Så er kompostormene gået hjemmefra.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Så er kompostormene gået hjemmefra.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider