Forum

Hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. juli 2018 kl. 14.51

Jeg har høstet et hvidløg, estisk rød. Jeg har læst om hvidløg, men jeg bliver desværre ikke klogere. Er dette hvidløg høstet på det rigtige tidspunkt? Hvad gør jeg nu med toppen? Der er vel ikke dannet små løg, man kan sætte på dette? Er det høstet for tidligt? Selve løget ser da heller ikke ud til at have delt sig. Undskyld min uvidenhed. Jeg har forsøgt at læse mig klogere på hvidløg. Det lykkedes ikke, desværre.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2018 kl. 15.47

Det er vissent, så det ville ikke kunne gro mere.
Lad blot det hele tørre, inden du klipper toppen af. Topløgene har du oppe i klumpen, hvor der stadig er lidt grønt. De kan sættes til efteråret, men vil være to år om at blive udvoksede.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. juli 2018 kl. 17.02

Tak for svar. Så må jeg jo gemme toppene.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juli 2018 kl. 18.55

Er du helt sikker på at der ikke er fed?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2018 kl. 20.29

Det ser man når man piller skallen af. Men det er stort nok til, at der kan være fed. Estisk rød laver få men meget store fed, så derfor kan det være svært at se.
Et dejligt hvidløg :o)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. juli 2018 kl. 22.07

I har helt ret. Der er flere fed. Jeg blev umiddelbart ret skuffet, da jeg opdagede, løgene var visne. Jeg skal måske snarere glæde mig over, at jeg fik fine velskabte hvidløg. Næste gang vil jeg sætte flere end ti løg.
Tak for jeres hjælpsomhed.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2018 kl. 13.08

Dejligt at høre om succes!
Husk at gemme nok løg til oktober - køb evt. løg til konsum og gem dine sætteløg til de skal i jorden til oktober.

Jeg var ved at miste Rød Estisk sidste år og den går man jo ikke bare ud at køber, heller ikke Fynsk Apoteker, som er et andet hvidløg jeg dyrker (blødnakke).

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. juli 2018 kl. 15.39

Tak for tippet. Er det en god ide at gemme dem i kælderen? Skal jeg skære stilken af og gemme top og rod hver for sig eller blot gemme løget som det er?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2018 kl. 16.56

Jeg ville tørre dem i solen og skære stilkem af 2-3 cm over løget når planten er helt tør.
Ved samme lejlighed ville jeg dele løgene op i fed og tage dem med ind i tørvejr (og vedvarende varmt også om natten) så de er klar til oktoberlægningen.

Topløgene ville jeg tjekke for modenhed hvis jeg ønsker at opformere - ellers smide dem på komposten. Vi bruger af og til hele de umodne toppe i køkkenet, men oftest smider jeg dem på komposten - her tåles "ukrudt" af hvidløg gerne.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juli 2018 kl. 19.16

Jeg bruger topløgene i vingården, hvor de kan stå i fred i to år, og jeg bruger dem til hønsefoder.
Jeg sætter også et topløg mellem feddene i hvidløgsbedet.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. juli 2018 kl. 20.06

Tak for jeres svar.
Hvad opnår man ved at sætte et topløg mellem feddene? Betyder det, at topløget så leverer hvidløg det efterfølgende år?
Ja, undskyld, hvis det er dumme spørgsmål, men jeg vil gerne lære...

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juli 2018 kl. 21.10

Jeg tager de små hvidløg op sammen med de store, og sætter dem så i et andet bed i oktober.
Så skal jeg ikke bruge så mange fed.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. juli 2018 kl. 22.07

Tak for svaret. Jeg vil følge dit eksempel.

Nyt svar til emnet »Hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider