Forum

Porse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 6. juli 2018 kl. 9.04

Jeg er i gang med at lave snaps af porse , i alle opskrifter er det friske blade , men kan det lade sig gøre at tørre bladene ? og bruge dem i snapsen ???

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. juli 2018 kl. 13.06

Ja da, det har jeg ihvertfald gjort i mange år.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 6. juli 2018 kl. 13.07

Tak for svar

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. juli 2018 kl. 18.44

Det gode ved pors er, at du kan lave bjesk af den året rundt! De golde grene om vinteren kræver bare lidt længere trækketid.
Prøv også raklerne til marts.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 7. juli 2018 kl. 19.57

okay , det vil jeg da prøve til marts , men hvordan opbevare i porsen ???

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. juli 2018 kl. 20.17

Min porse står i en lukket papirspose, og for at den ikke skal få stød og smuldre, står posen i en krukke i mit køkkenskab.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 8. juli 2018 kl. 9.40

Tak for svarene ; )))

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. juli 2018 kl. 15.33

Øhe ... Susanne du spørger om, hvordan vi OPBEVARER porsen ...?
Jeg er ikke helt med ... Jeg plukker raklerne eller klipper grenene af,- og når jeg kommer hjem, tager jeg blade eller rakler af, lægger dem i et glas og hælder snaps el. vodka på. Efter 4-7 dages trækketid filtreres bjesken og OPBEVARES derefter i en flaske.
En bjesk smager af mindre, hvis den står koldt - så derfor opbevares den ved stuetemperatur.

Skål.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. juli 2018 kl. 20.57

Joh, men Susanne spørger i trådens start om porse kan tørres, og får, velsagtens ligesom jeg, sendt porsegrene fra nogen der har adgang til planten.
Og så er der jo det, om man skal ødelægge hele sin anseelse ved på en gang at indkøbe 20 flasker vodka, tsk, tsk :)

og pladsen, der skal jo også være plads til valnødde- rabarber- dild- citron og perikonsnapsene.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 8. juli 2018 kl. 22.21

Ja , jeg har fået en stor buket fra Nordjylland og tænkte at det måske var lidt meget på engang , så hvis den kan tørres er det fint og så bruge den efterhånden , den dufter jo helt fantastisk ; ))

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 8. juli 2018 kl. 23.43

Duftstoffer kan jo fordampe -

mange krydderier taber i styrke hvis de ligger for lunt i åbne poser -

så den skal nok tørres uden for stærk varme og opbevares tørt og køligt efter tørringen.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. juli 2018 kl. 7.43

Undskyld Susanne og Anne. Den var ikke feset ind her, - og grunden er nok, at jeg laver porse bjesk FLERE gange om året. Jeg kunne ikke drømme om at gemme bladene, - fint nok for Jer der ikke har dem i nærheden, - men hvis I vil have den optimale porse duft og smag, så må I gemme i flaskerne!
Og til Anne: Ja, gu kigger de da, når jeg går i L.... og henter en karton med 6fl. vodka, - men det vender man sig til! ;) Hellere være ærlig - end en skabs alkoholiker :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Klevin Povlsen, 9. juli 2018 kl. 8.52

okay , har vist forstået , må hente noget mere vodka ; ))) hi hi

Nyt svar til emnet »Porse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Porse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider