Forum

Eternit asbest

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 21. juli 2018 kl. 13.41

Jeg har haft en diskution med nogen venner ...
I en have er der brugt eternit asbest for at undgå at hindbær buske spredte sig...
vil tro der er en række tagplader i 4-5 meters længde...og det stikker vel ca 5-8 cm op af jorden.
Ideelt set tænker jeg det er bedst at få fjernet,
Men diskutionen lyder dels på om man skal lade det blive eller fjerne det og hvis det sidste vælges hvordan.
Hvis man lader det stå, udsætter man bare oprydningen til andre, men jeg tænker også trods afgrøderne ikke skulle påvirkes heraf, vil der vel være stadig være mulighed for aspest i jorden, som muligvis kan viriles op ved lugning m.m - er det en overdrevet tanke?
Hvis man vælger at fjerne det, bør det så ikke fjernes af nogen som har det nødvendige udstyr... vennerne mener, det er nok med en støvmaske og gammeltøj der kan smides ud efterfølgende...
Hvad tænker i om disse plader?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 21. juli 2018 kl. 13.42

Tilføje lige at pladerne nok er gravet ned for 40-50 år siden

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 21. juli 2018 kl. 14.07

Jo, der er asbest i jorden, som vil blive hvirvlet op, i mange år frem, efter at det er blevet fjernet. Pladerne skal helst fjernes af professionelle, men tager man malerdragt (engangs) og åndedrætsværn på og putter pladerne i kraftige plastsække, så kan man vel fragte det til nærmeste genbrugsstation, uden større problemer.

Det vil nok også være en god ide, at fjerne jorden i en spades brede og 2 i dybden på begge sider af pladernes placering. Det kan i det mindste mindske problemet med asbeststøv ved jordbehandling i fremtiden.

Umiddelbart tror jeg ikke at asbesten kan optages af fx. planter, men rodplanter som gulerødder og kartofler, med direkte jordkontakt, vil jeg ikke lige dyrke der efterfølgende. Mener dog ikke, at asbest er kræftfremkaldende i helt så høj grad ved indtagelse som ved indånding. Det er dog ikke noget jeg umiddelbart vil anbefale at udsætte sig for. ;)

/Ayoe

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2018 kl. 14.31

Hvor dybt er pladerne gravet ned?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2018 kl. 15.37

Det er bedst at få dem fjernet. Jo længere tid de står der, jo mere forvitrer de. Det betyder dels at de afgiver flere fibre på stedet, dels at de bliver endnu farligere at fjerne.

Hvis din jord er hård som sten pga. tørken synes jeg du skal vente til den bliver bekvem. Så er det eller bare at grave dem fri langs den ene side og forsigtigt få dem over i nogle klare plasticsække og afsted til genbrugspladsen. Det er er en god ide at bruge en støvmaske når du flytter på pladerne.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. juli 2018 kl. 15.53

Eternit er plader lavet af cement med ca 10% asbest , og de er ganske ufarlige så lang man ikke borer , hakker , ridser osv. i dem , de er næsten uforgængelige , deraf navnet fra engelsk "eternity"

Hvis du vil have en bredere vurdering , så prøv at spørge her ,
Lav-det-selv.dk .......her er der mange håndværkere osv som vil hjælpe dig.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2018 kl. 18.09

Vigtigere end støvmasker er at vande pladerne med haveslangen umiddelbart før du håndterer dem. Så ER der intet støv!

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juli 2018 kl. 18.34

@Lene.
Pladerne er så gamle, at den asbest der "flyver" er minimal og ubetydelig med mindre du knækker pladerne når du luger.
Men selv i det tilfælde, vil asbesten der frigives være begrænset og forsvundet som en risikofaktor efter et par regnskyld.
Faren ved asbest findes og der er intet hysterisk i, at vi er "bange" for asbest.
"Komfortzonen" vil utvivlsomt have det bedst ved de fjernes og det sker som ovenfor med "kemisk dragt", asbestmaske og handsker.
Som Tom skriver er vand godt!
Også i og omkring sækkene asbesten bliver lagt i og bestræb dig på at knække så få plader som muligt.
Du skal nok overleve ;)
(Helt andre krav stilles - og bør stilles - til forholdende for folk som jænvligt - eller dagligt - arbejder med dette materiale)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 22. juli 2018 kl. 1.31

Tom - du spørger hvor langt de er gravet ned. Jeg ved det ikke - formoder det er tagplader, men kender ikke de egentlige mål.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 22. juli 2018 kl. 1.34

Tilføjer lige - et tak for alle svar... Jeg har læst dem og går lige og tygger på det.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2018 kl. 9.03

Indsatsen afhænger meget af den dybde er gravet ned i - kan ikke forestille mig at nogen har gravet hele B5 / B7 plader ned i ca 1 meter :)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 12.17

Jeg husker at have set nogle plader som var fuld bredde, men kun 30-40 cm lange. Det må næsten være sådan nogle.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juli 2018 kl. 13.03

Ja, og så er problemet med at fjerne dem meget lille :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Dahl, 5. november 2019 kl. 11.27

Jeg ville nok fjerne det, hvis jeg skal være helt ærlig. Bare for en sikkerheds skyld. Der er ikke nogen grund til at løbe en risiko.

Men hvis du vælger at fjerne det, så skal du helt sikkert tage dine forholdsregler. Du skal så vidt muligt ikke knække pladerne op i for mange stykker, der så er større risiko for at blive befængt med netop asbest. Og som Tom og Willy nævner, så husk for guds skyld noget vand på pladerne, da det næsten vil eliminerer muligheden for støv.

Men husk alligevel at tage dine forbehold med en engangsdragt der kan holde tæt i forhold til væske og partikler. Udover det, så husk en maske eller åndedrætsværn.

Det er selvfølgelig også muligt at hyre nogle professionelle. Det kommer lidt an på, hvor komfortabel du er med opgaven på egen hånd.

Håber du er lidt tættere på din beslutning, men pas nu på dig selv i hvert fald. Med alle disse råd er jeg sikker på, at du nok skal komme sikkert i mål, hvis du vælger at gøre noget ved det selv :-)

Redigeret af administrator 5. november 2019 kl. 15.09. Link til egen firmaside er fjernet af redaktionen.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik Frost, 25. maj 2020 kl. 14.33

Hej,

Jeg ville få profesionelle til at håndtere det. Man skal også kontakte sin kommune inden man begynder at arbejde med asbest.

Mvh,

Frederik

Redigeret af administrator 26. maj 2020 kl. 8.18.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Eternit asbest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Eternit asbest

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider