Forum

Tidlig høst af figner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2018 kl. 10.43

I aftes plukkede min mand årets første figen og endnu en her til morgen.
Det er vist ret tidligt? Som vi husker det plejer de at komme sidste halvdel af august og første halvdel af september.

Den smagte iøvrigt fantastisk. Mere sødt end de plejer. Hvilket vel også er forventeligt, med al den sol.

Træet er formodentlig en Røsnæs-figen og ligner også de billeder jeg har set af "Røsnæs", idet stiklingen kom fra et stort træ i en have i Kalundborg.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. juli 2018 kl. 12.17

Vi har sikkert fået den af samme herre herindefra, som jo er ejer af den oprindelige Røsnæsfigen. Min stikling er kun et år gammel, så den giver desværre ikke frugt endnu, men glæder mig skam. ;)

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2018 kl. 12.25

Ja, de er tidlige og helt fantastiske i år - spiste brændte figner med flødeskum 3 aftener i træk først på ugen :)

Figensorten er noget Brown turkey noget så vidt jeg ved. Købt i en planteskole for snart mange år siden.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. juli 2018 kl. 13.43

Vores er endnu ikke helt modne. Er først lige begyndt at blive en smule brune.
Til gengæld har jeg aldrig set så store figner før (der vandes ikke)!

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juli 2018 kl. 15.44

For første gang i min bornholmer figens 35 år, hænger den gevaldig med bladene pga. tørken. Nattens regn skal nok hjælpe. Der er mange frugter, men de mangler mere brun farve. Jeg tror at figentræerne er knap en måned tidligere end normalt.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2018 kl. 16.50

Ja det er absolut et figen år , min precose de dalmatie figen på friland bugner med store frugter som begyndte at modne i sidste uge , der er så mange figner på at grenene må bindes op.

Nu er begrebet "bornholmer figen" åbenbart et stort begreb , både smyrna , brown turkey , og precose de dalmatie kan købes som bornholmer figen , der er også nogen der sælger ficus carica bornholm , hvad det så end er.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2018 kl. 16.55

@Ayoe, næ det tror jeg ikke, for "ham" vi fik den af, er en kvinde, som fik sin af en kvinde...om den sidste kvinde så har fået den den omtalte herre, skal jeg ikke kunne sige ;-)

@Tom, brændte figner *mums*, må jeg spørge, hvordan I brænder dem?

@Willy, her er størrelsen, på nær nogle få større figner, som de plejer. Heller ingen vanding her.

@3-4 uger er også det jeg er nået frem til. Vores hænger også lidt med bladene, men det meste af den står også vest-nord-vest.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2018 kl. 18.42

@Vibeke

Figenen halveres og drysses let med rørsukker eller sukker på snitfladen, 200 grader i 20 min. - evt. 250 grader hvis sukkeret rigtig skal karamelliseres.

Ved ikke om det er "den rigtige" måde, men sådan gør vi :)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juli 2018 kl. 20.29

Det gentager sig hvert år. Bedst som fignerne er spiseklare, har myrene også opdaget det, og gør et stort indhug i frugterne.
Hvordan holder man myrene væk.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2018 kl. 20.46

@Tom. Lyder dejligt. Må prøves en dag, hvor husets diabetiker ikke er hjemme.

Ellers skærer vi dem i mundrette bidder og lader dem trække en time eller mere i portvin, hvilket heller ikke er så ringe endda.

@Mogens, sært nok har vi 7 9 13 ingen problemer med myrer...i fignerne.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. juli 2018 kl. 20.53

@Mogens

Kunne det være en idé med afledningsfoder, serveret lidt væk fra dit figentræ? (sukker, nedfaldsfrugt eller lign.)

Ved ikke om det hjælper, men sammen med en afvasking af træstammen i en mild opvaskemiddelopløsning, så myrenes spor-feromoner bliver vasket væk, kan måske aflede dem. ;)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juli 2018 kl. 9.06

Ayoe.
Din ide med afvaskning er nok ikke helt gal. Prøver med en sprayflaske med sulfovand på stammerne.
Afledningsfoder vil bare trække bier til.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juli 2018 kl. 9.21

@Mogens

Husk at give en tilbagemelding, så vi kan se om det virker. ;)

Måske du skal gøre det med nogle timers mellemrum i løbet af en dag, så de myrer der allerede ER oppe i træet ikke kan genopfriske sporet på tilbagevejen. ;)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. august 2018 kl. 23.53

Mystisk!
De store grønne figner er bløde og modne. Det virker i år som figerne slet ikke skal være lidt brune for at være modne.
Er det mit træ der opføre sig underligt. Eller er det generelt sådan, at store grønne figner bliver modne p.gr.a. tørken?

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. august 2018 kl. 9.02

Det ser sådan ud her også. Sidst skrev jeg at vore figner ikke er større end vanligt, det har ændret sig.
Det er som om de svulmer op og modner, nærmest fra dag til dag og bliver store, bløde og grønne med en let brun "kind", her er de bristefærdige med "strækmærker" og små sprækker og smager, som de plejer at gøre, når de er mere brune.
Dog har jeg forsøgsvis ladet nogle af dem blive hængende og blive mørkere og disse er ualmindeligt søde og velsmagende.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. august 2018 kl. 9.04

PS Jeg tror ikke det er tørken som sådan, der gør det, men varmen og solen. Træet må have rødderne godt langt nede, så der kan trækkes vand op til de svulmende figner.

Nyt svar til emnet »Tidlig høst af figner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tidlig høst af figner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider