Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. august 2018 kl. 18.51
Jeg har høstet en majs med en ufærdig kolbe. Tidligere høstede jeg en, der var perfekt. Den perfekte tog jeg for mindst to uger siden.
Er den uperfekte blevet dårligere bestøvet.
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. august 2018 kl. 19.24
Der har tydeligvis været dårligere vind eller fra en forkert retning, da din majs her blev bestøvet. ;)
Alle græsser, og dermed også majs, er jo vindbestøvede. Det er derfor man ofte siger, at majs skal sås i grupper frem for i rækker - m.m. man som mig, bor lige op og ned af en majsmark.
Det gør desværre også sådan, at det er umuligt for mig, at bruge egne majsfrø, da jeg ikke gider en sukkermajs/fodermajs-hybrid. :(
Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. august 2018 kl. 20.18
Tak for svar. Den høstede majs stod ved siden af en anden majs og ikke i firkant, som jeg har læst, de skal af hensyn til bestøvning. Næste år må jeg være mere omhyggelig.
Hvordan tager man majs fra til såning? Skal jeg lade en hel majskolber blive overmoden?
Jeg er så heldig, at min nabo ikke dyrker majs, men hvede eller raps.
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2018 kl. 20.44
Det kan også sagtens være tørken som har gjort at kolben ikke har kunnet udvikle de sidste kerner. Det synes jeg faktisk er mere sandsynligt. Dårlig bestøvning ville jeg forvente var tilfældigt fordelt rundt på kolben.
Mine står i to rækker ved siden af hinanden og jeg har ikke haft problemer, men jeg har også vandet en smule.
Hvis du vil lave dine egne frø skal de have lov at modne helt færdigt. Vær opmærksom på at majs meget ofte er F1 sorter som ikke er gode at lave sine egne frø af.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. august 2018 kl. 20.49
Tak for svaret. Mon det står på poserne, hvis det er F 1?
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2018 kl. 21.09
Det er tit en del af sortsnavnet.
Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2018 kl. 22.41
Vi har tit majs, der ikke er bestøvet i toppen - dog ikke så slemt som på billedet.
Men det er altid i toppen, at bestøvningen mangler.
Vi har majs i tre rækker i et 120 cm bed.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. august 2018 kl. 10.57
@Annette
Bingenheimer har frøægte sukkermajs - de er gode :)
Jeg har gode erfaringer med Mezdi (AS) (mittel) G457
www.bingenheimersaatgut.de/gemuese/zuckermais/
Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. august 2018 kl. 11.20
@Tom
Tak for tippet.
Mine hedder blot sukkermajs ifølge posen. Firmaet hedder Nelson Garden.
Jeg kigger lige på dit link.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > En ufærdig majs