Forum

Rødder under køkkenhaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. august 2018 kl. 23.26

Måske har nogle bemærket, at jeg den sidste tid har været aktivt optaget af, hvordan man kan dyrke køkkenhave på en økologisk miljømæssig mere ansvarlig måde, så man er meget sikker på, at der ikke udvaskes og nedsiver næringssalte. Jeg forventer, at denne tråd i det stykke måske bliver kronen på værket, men jeg er selv som udgangspunkt temmelig blank på emnet, så jeg håber på noget godt input.

Når vi tænker på alle mulige planter, hvilke er så mest egnet til at sende rødder langt ind under en køkkenhave, så disse rødder kan hjælpe med at opfange næringssalte, som måtte være sivet ned gennem jorden under afgrødernes rødder.?

Altså træer og buske og alle andre planter, som kan være dygtige til at danne miljø sikkerhedsnet under køkkenhaven og beskytte grundvandet imod næringssalte.

På forhånd tak for svar.

Andre forudgående tråde, som kan være relevante for at opnå en mere økologisk og miljøvenlig køkkenhave:
Bunddække
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19052.html
Planteafstand.?
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/19023.html
Køkkenhave i græsplænen.?
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/18673.html

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2018 kl. 10.36

Jeg tænker du kunne bruge pil. Hvis de kan rense spildevand kan de vel også bruges til dit formål. Stiklingeformerede træer og buske har det med at sende rødderne mere vandret ud. Jeg tænker det også gælde pil.
Desuden er den jo let at formere og du kan styre højden ved klippe dem ned engang i mellem.
Der er noget med pilekloners køn og insekter du lige må checke op på. Jeg tænker du gerne vil have sådan en ekstra funktion med.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 12.06

Jeg tror, at du skal se på skovhaver og permakultur. Det er vis i bund og grund det, du leder efter.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2018 kl. 14.00

Jeg har meget dårlig erfaring med trærødder under køkkenhaven, men det er nok bare mig der har gjort noget forkert ;-D

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2018 kl. 14.10

Hvordan det Tom? Fjernede de ikke effektivt nitrat fra køkkenhaven? ;-)

Jeg tror trærødder er fine hvis man lægger Jacobs succeskriterier til grund. Hvis man vil producere grøntsager der det selvfølgelig en anden sag.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 14.19

@Tom Andersen

Hvad skete der.?
Hvilken slags træer var det.?
Lå rødderne for højt.?

@Lars Holt

Jeg forstår ikke din indstilling. Jeg mener, at det som en selvfølge må være i alle økologiske køkkenhaveejeres interesse at blive klogere på, hvordan man med forskellige planter kan gøre dyrkningen af grøntsager mere miljøsikker.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 14.51

@Claus K Madsen

Tak for svar 1
Der er noget interessant i det, som jeg kommer tilbage til senere.
Men før vi går til de grønne skove, så kan du måske kvæle din egen spydighed i svar 4 ved at redegøre for, hvad f.eks. majs med sit rodsystem kan gøre med hensyn til trådens emne.?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 14.56

@ Jacob B
Så undersøg dog, hvad skovhaver og permakultur er! Det fylder mere end, hvad der er plads til her.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2018 kl. 15.13

Så vidt jeg ved har majs et dybt, men ikke så bredt rodsystem. Ulempen i forhold til dit mål er nok især at den er enårig. Du skal nok mere interessere dig får flerårige planter som udspænder et permanet "sikkerhedsnet" i form af rødder.
Det er vist også det Lars prøver at fortælle dig.

Min have er for resten omkranset af en enkelt række gamle naur træer som naboerne og jeg formklipper så de ikke skygger for meget. Vi er lidt foran herinde i villakvarterene ;-)

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 18.40

Jeg mener ikke, at man har en skovhave eller en permakultur, bare fordi man planter et træ eller to i kanten af sin køkkenhave.
Men det kan nok være en ganske god idé, at alle køkkenhaveejere tænker mere i de baner.

Spørgsmålet er så, hvilke planter, der er mest egnede til formålet, og det er der åbenbart ingen her, der ved, fordi rodsystemer ikke lige er deres kompetenceområde.

Men nu har jeg til en begyndelse fundet lidt, som viser, at et pæretræ i kanten af en almindelig køkkenhave måske kan være et fornuftigt valg.
Jeg synes selv, at det ligner et ganske spiseligt forslag.

www.mysmartgarden.org.au/en/Resources/Food/Creating-a-food-forest

Redigeret af administrator 13. juni 2019 kl. 11.53. Billede er efter skribentens ønske fjernet af redaktionen.

Billede slettet af administrator torsdag, 13. juni 2019 kl. 11.52.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 18.51

Du har stadig ikke sat dig ind i, hvad skovhaver og permakultur er!

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 19.12

@Lars Holt

Jeg ved måske heller ikke, hvad en køkkenhave er.?

Vi skriver i underforum for køkkenhaver. Hvis du vil sætte fokus på permakultur, så vil det nok være bedre, at du starter en ny tråd i det forum, som er beregnet til det:
www.havenyt.dk/forum/skovhave_fleraarige_groensager_og_permakultur/

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 19.28

Nej, for hvis du satte dig ind i skovhaver og permakultur ville du opdage, at det er køkkenhaver. Og jeg tror, at det er det, du stiler efter med denne tråd.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2018 kl. 20.38

@Claus

Jo - plus vand!

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. august 2018 kl. 21.49

Måske nogle almindelig køkkenhaveejere med en smule interesse for miljø også vil finde det interessant at få disse spørgsmål besvaret:

Hvad sker med rødderne i det viste store pæretræ i svar 9, hvis man planter det i en 40 cm dyb lavning.?
Vil de så stadig gå vandret ud under haven blot 40 cm dybere, eller vil de slå et sving opad og lægge sig i samme dybde, som før, eller hvad.?

Eller hvordan vil rødderne opføre sig, hvis man f.eks. lægger 30 cm muld ovenpå dem få meter fra træet.?
Vil de måske begynde at søge opad, eller vil de blive, hvor de er.?

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2018 kl. 7.47

Ja, rødderne søger der hen, hvor de gør deres arbejde bedst.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 30. august 2018 kl. 8.24

Jeg forstår ikke helt problemet - og slet ikke den foreslåede løsning med at plante træer til at opsuge næringsstofferne.

Hvis man dyrker efter økologiske principper, overgøder man jo ikke sin have - ofte er det vel nærmere mangel på næringsstoffer der bliver problemet.
Og man sørger for at opbygge et stort levende jordlag med masser af organisk stof fyldt med mikroorganismer, bakterier og svampe som meget villigt oplagre en stor del af næringsstofferne, indtil de kan bruges af planterne. Og hvis man endvidere sørger for at plante efterafgrøder som også kan optage næringsstoffer og lagre dem, er man vist kommer så langt man kan i den retning.
Det er jo kun de letopløselige nærinsstoffer der udvaskes hovedsaglig nitrat, kalium. Nitrat kan eventuelt omdannes af bakterier til frit kvælstof under de rette forhold.

Og en eventuel udvaskning af næringsstoffer sker hovedsaglig om vinteren hvor der ikke er grønne planter til at optage dem. Og her hjælper træer i haven ikke en dyt, de er jo selv inaktive i vinterhalvåret da de har smidt bladene. Og om sommeren virker de kun som konkurrenter til de dyrkede grøntsager om næringsstofferne.
Træer i haven er en udmærket ting af mange andre årsager, men altså ikke for at opsamle overskydende, nedsivende næringsstoffer.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2018 kl. 0.00

Jeg tror, at det for de fleste siger sig selv, at jo dybere næringssalte siver ned, jo dybere rødder er der også behov for, hvis næringssaltene skal trækkes op igen, før de når ned til drikkevandet.
Er der sevet noget ned i løbet af vinteren, så kan dybe rødder gøre nytte om foråret, og hvis det regner meget, mens køkkenhavens planter endnu er små, så må det blive det samme.

I hvert fald kommer man i mine øjne hurtigt til at ligne komiske Ali, hvis man påstår, at det er sikkert at gøre, som man plejer.

www.information.dk/indland/2018/02/stadig-tryg-ved-danmarkskort-esben-lunde-larsen
"3.000 små indvindingsanlæg, hvor der gennem de seneste fem år er målt nitrat over grænseværdien."

Nyt svar til emnet »Rødder under køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rødder under køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider