Forum

Opbevaring af løg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 15.20

Mine erfaringer siger, at løg høstes, når toppen bliver blød og lægger sig ned.

Derefter tages løgene op og tørres i den varme sol, hvis den er der det år. Ellers må de lægges luftigt under et halvtag.

Når løgene er tørre, kan de flettes og opbevares hængende, eller toppen kan klippes af, men ikke for tæt på løget og derefter opbevares i flade kasser.

Jeg opbevarer løgene mørkt ved 15–20 grader.

Jeg starter med at bruge de største, for det ser ud til at holdbarheden er bedre på de mindre løg. Hver gang jeg tager løg, ser jeg efter, om der er nogen, der vil til at spire – så er det dem, der bliver spist!

Vi har normalt løg til der kan tages af næste sæsons løg.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. august 2018 kl. 17.39

Løg er mest holdbare hvis de bliver i jorden til de er helt nedvisnet, derefter tages de op (helst en solskinsdag), tørres i solen og fyldes i netsække eller strømper og hænges op under tagudhænget på nordsiden af en bygning. Spiseløg kan let tåle den frost vi har i dk + lidt mere. Når der skal bruges løg der hænger i -30° behøver de ikke at være optøet før de skal bruges, og der er ingen der spirer før varmen kommer i foråret. Hilsen Henry G.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 17.45

Hvordan har du så løg fra marts til maj? I kælderen kan jeg godt opbevare dem til foråret.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. august 2018 kl. 17.54

Løgene hænger bedre udenfor i frisk luft end i en kælder "sort som kul", men vi har også nok til de nye kan høstes. Henry G.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 18.27

Vi har tidligere haft løg i carporten, men jeg synes ikke, at de var så holdbare. Men jeg har da set, at mange andre gør som du.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. august 2018 kl. 19.52

Tak for denne tråd.
Gælder jeres tips til alle slags løg.?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 20.02

Det er Kepaløg (samt salatløg, skarlotteløg og rødløg), men ikke hvidløg, vi taler om.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2018 kl. 20.41

Gør du noget ved rødderne eller den jord der hænger ved, Lars?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 20.50

Jeg mindes ikke, at der er rødder - de visner nok af sig selv.
Hvis der er jord (selv om jeg ikke har bemærket det) har jeg nok fjernet det i forbindelse med optagningen.
Jeg tager jo løg op med håndkraft, og det er så 3-4 ad gangen. Men det kan også være, at min jord er så humusfyldt, at den falder af af sig selv.
Mit muldlag var på 50-60 cm i køkkenhaven før kulegravning.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2018 kl. 21.19

Mine plejer at have ret kraftigt rodnet der minder om det porer har. Det kan der sidde en del af min fede lerjord i. Måske hænger det sammen med at jeg som regel dyrker løg fra frø...

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2018 kl. 22.37

Selvom jeg ikke dyrker løg, var det interessant læsning. Men jeg undrer mig dog over at løg, der hænger ude i stærk frost (-30?) Stadig er ok, når de tør op. Man kan jo ikke nå at spise så mange på een gang. Bliver de ikke slatne og glasagtige?
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. august 2018 kl. 0.03

Når løgene får lov til at stå indtil toppen er visnet helt ned, så vil røddernes næring også blive trukket op i løget. Når jeg tager mine løg op, lægger jeg dem på et sold i min trailer, så der er ca. 5 - 6 cm luft under nettet, der kan de ligge til de er tørre måske med en afdækning om natten på grund af dug, rester af jord vil falde af efterhånden som skællene tørrer. Der er ingen forskel på et forhenværende frosset løg og et friskt løg. Henry G.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opbevaring af løg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider