Forum

Dyrkning og opbevaring af Jordskokker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2018 kl. 8.58

I mange år var jordskokker blot ukrudt her hos os.
Men så lærte jeg at tilberede dem, så min kone kunne lide dem.

Vi begynder at spise af dem, når knoldene er dannet i efteråret og bliver ved hele vinteren, så længe vi kan få gravet dem op. Og vi bliver ved indtil april/maj, når de begynder at spire.

Vi har et stort bed, fordi de i 10 år fik lov til at passe sig selv. Jeg prøver så vidt muligt at få gravet op i hele bedet i løbet af to til tre år. Og jeg efterlader de mindste knolde, så de kan blive til nye planter. De store knolde kommer der, hvor der for nyligt har været gravet knolde op. De bliver altså større og bedre, når de får plads. Og alligevel dækker de jorden, så kun brombær, snerler og humle kan konkurrere.

Når jeg graver jordskokker op, graver jeg selvfølgelig flere op, end jeg lige skal bruge, men heller ikke flere, end at vi kan spise dem indenfor to til tre uger.
Vi vasker dem og opbevarer dem i køleskabet. Hvis vi opbevarer dem i fugtigt grus, som andre rodfrugter, tørrer de ind på alt for kort tid.

I foråret graver jeg en ekstra stor portion op og laver jordskokkesuppe, som opbevares i fryseren.

Kan jordskokker blanceres og opbevares på frost?
Eller man skulle måske prøve blot at fryse dem - de fryser jo ude i jorden. Hvis det virker, kan sæsonen jo strækkes til at række hele året.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 21. august 2018 kl. 10.11

Ja, jordskokker er bare godt. Dem spiser vi også med stor fornøjelse.

De kan sagtens fryses. I Irma kan man købe frosne jordskokker i skiver. Det er meget nemt at lave suppe af.

Hvordan gør du, så du ikke får jordskokker i hele haven? De breder sig jo. Er de omkranset af et område, som du slår med plæneklipperen?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2018 kl. 10.21

Ja, de breder sig! og specielt i de år, hvor vi ikke spiste af dem.
De gror på en gammel markvej i grundens sydvestligste hjørne. Så der er gangareal på den ene side og fundament fra et nu nedlagt drivhus på den anden side. Mod syd har jeg en række vin - den prøver jeg at holde fri.

Jeg graver dem op, der er mest i vejen, og så slår jeg hele gangarealet hver anden/tredje uge.

Du ved vel ikke, om jordskokkerne er behandlet, ud over at være skåret i skiver, inden de er blevet frosset. Når jeg ville fryse dem er det for at kunne bruge dem som f.eks. bagte rodfrugter, sammen med de andre rodfrugter vi har.
Suppe er lige så let at lave, inden frysning.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. august 2018 kl. 21.25

Er det alle slags jordskokker, der blomstrer om efteråret? Eller er der forskel?
Jeg vil så gerne have et bed med blomstrende skokker, som gerne må brede sig og komme år efter år. Er det en bestemt sort?
Anne Marie den tovlige.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2018 kl. 21.43

Nej, det er ikke alle der blomstrer - jeg har en af hver, men ingen sortsnavne. Den blomstrende fik jeg af en bruger på havenyt :)

Se evt. denne:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/786.html

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2018 kl. 22.36

Jeg har også en klon der blomstrer ud på efteråret. Jeg kender desværre ikke navnet for det var simpelthen nogle jeg fandt i Lidl for år tilbage og holdt fast i fordi de er relativt lette at gøre rene.
Jeg har en svag erindring om at producenten var en gård på fyn.
De tre kloner som gav højst udbytte jf. "Grøn viden" nr. 152 blomster alle, så jeg vil tro der er ret god chance for at få en blomstrende hvis du starter med dansk producerede jordskokker fra detailhandlen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. august 2018 kl. 19.51

Tak for info. Det er for insekternes skyld og til buketter. Ikke for at spise dem.
Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 20.33

Jerg har også fået en klon, der skulle blomstre, men om den har overlevet tørken har jeg ikke set.
Men Yacón giver også blomster i eftersommeren og indtil frost, så det kan du supplere med. De er let orange og måske 5 cm i diameter.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. august 2018 kl. 21.57

@A.M. Lønbæk Planteskole

Ja, du bør nok være meget obs på at få den rigtige sort, og jeg ved ikke, hvad den er.
Jeg er selv i færd med at udrydde alle mine jordskokker, fordi jeg vil skifte sort, og det bliver noget af en omgang.
Men almindelige jordskokker fra Svanholm kunne under de rette betingelser godt blomstre hos mig ( se billede ).

Nyt svar til emnet »Dyrkning og opbevaring af Jordskokker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrkning og opbevaring af Jordskokker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider