Forum

æbler, der revner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 2. september 2018 kl. 9.47

mange æbler på mit Discovery træ revner, mens de stadig sidder på træet. Og det er desværre , det træ med de største æbler.
Er det den tørre sommer, der er skyld i det.
Kan jeg plukke resten ned nu, selv om de ikke rigtig slipper.
Selv om æblemos er godt, ville det være rart med lidt til spisebrug.
Vh inge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. september 2018 kl. 12.00

Hej Inge Discovery holder ikke ret meget længere i år - og det er skrællen, der ikke kan følge med safttilførslen. Du burde have vandet i den tørre sommer.
Hvis først kernerne på discovery er begyndt at få farve, har du nok ikke 14 dage tilbage før der er noget der er langt bedre i smag.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. september 2018 kl. 14.48

Det må skyldes en ganske særlig følsom sort, at æblerne revner.?

Jeg mener nok også, at det kunne have været undgået med kunstvanding doseret rigtigt på de rigtige tidspunkter.
Men hvordan man fastslår det rigtige tidspunkt, før planten hænger, ved jeg ikke præcist. Jeg ved nok heller ikke engang, om det findes, hvis man primært ønsker, at træet skal vokse sig optimalt stærkt.
Så hvis ikke selve træet er skadet på grund af tørke, så er jeg nok ked af at betegne det som en fejl, at der ikke er blevet kunstvandet.

Hvis jeg efter en lang tørkeperiode ønskede at beskytte et værdifuldt og sart frugttræ imod pludselig regn, så ville jeg nok lægge en form for beskyttende dække over jorden omkring frugttræet og dermed forsinke regnes virkning og forhåbentlig på den måde undgå revnede frugter.
Er der evt. andre, som har prøvet det eller tør spå om resultatet af den metode.?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 5. september 2018 kl. 8.16

tak for svarene. MEN jeg ville gerne have vandet, hvis jeg havde vand i min regntønde, men det er drikkevand, vi har vandet med.Det er en kolonihave, hvor mange har brugt meget vand. Vi havde fået påbud om at spare på vandet.

Nyt svar til emnet »æbler, der revner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > æbler, der revner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider