Forum

Æblerasler – hvad nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2018 kl. 8.54

I dag må vi fovente en rigtig ÆBLERASLER. Lidt sørgeligt, for det ændrer planerne for, hvad æblerne skal bruges til. Når jeg har været forbi villakvarterne i den ældre del af byen, er der mange, der allerede for en uge eller 14 dage siden havde sat kurve med gratis æbler ud på fortovet. Der må være rigeligt med æbler i år. Om det er ren overlevelsesstrategi ved jeg ikke, for jeg har overhovedet ikke lagt mærke til æbletræsblomstringen sådan som alle andre år.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2018 kl. 12.42

Hej Ingeborg Hansen

Jeg lagde mærke til, at det var fint vejr, mens æbletræerne blomstrede. Ingen kulde og slet ikke frost, dejligt solskin, som insekterne kan lide det. Det er vel første betingelse for en god æblehøst.

Jeg vandede faktisk mine to æbletræer. Særligt det ene står udsat for sol og udtørrende blæst. Men de blev nu vandet begge to, også efter at jeg sidst i juni havde lagt et tykt lag hækafklip under dem for at begrænse vandbehovet.

Der var virkelig mange æbler – så mange, at jeg var nødt til at fjerne en masse – selvfølgelig især dem, der så ud til at have ”ormehuller”.

Jeg vil tro, at de fleste oplever, at der er massevis af æbler. Hvis man ikke har vandet, kan det være, at æblerne er lidt mindre, end de plejer at være. Men store træer har vel sagtens kunnet hente vand langt nede. Mine træer er nok kun ca. 10 år og 6 år.

Men aldrig før har jeg set så store og flotte æbler. Cox orange plejer at være små. Mine er kæmpestore og fint røde. Jeg plukkede dem ned i går for at undgå, at de faldt ned af sig selv i det nuværende blæsevejr.

Jeg synes, at det er fint, at folk stiller kasser ud med gratis frugt. Min havenabo sagde en dag, at man skønner, at frugt til en værdi af 50 mio. kr. rådner op i danske haver. Jeg prøver lige, om jeg kan finde den oplysning. Jo, her:

www.pressesystemet.dk/pressemeddelelser/frugtspild-til-50-millioner-i-danske-haver-7187/

M.v.h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. september 2018 kl. 15.21

Her er der ingen panik, før træerne begynder at knække. Det er kun rimeligt, at naturen kræver noget tilbage.
Og er der ikke for meget til hjemmebrug et godt år, så vil der ofte være alt for lidt et dårligt år.
Jeg må nok hellere plante nogle flere frugttræer for at være mere på den sikre side i fremtiden.

Nedfaldsfrugter i min have er ikke spild, og jeg mener nok, at andre overskrider deres beføjelser, hvis de betegner dem så foragteligt. Derfor måtte jeg også nærlæse lidt, da jeg fik øje på linket.
Men artiklen er fra 2012, og de redder måske næsten situationen, fordi de også skriver dette:

www.pressesystemet.dk/pressemeddelelser/frugtspild-til-50-millioner-i-danske-haver-7187/
"Dog udgør frugtspildet i danskernes privathaver ikke den samme form for madspild, som f.eks. finder sted i detailhandlen, eftersom frugtspildet indgår i naturens kredsløb og er til gavn for vilde dyr. Mads Hansens danske folkevise fra 1868 "Marken er mejet" påpeger klogt: "Riv nu marken let, det er gammel ret, fuglen og den fattige skal også være mæt." Og det gælder ikke kun i marken men såmænd også under æbletræet. Nedfaldsæbler er vigtige fødekilder for fugle og gnavere."

Nyt svar til emnet »Æblerasler – hvad nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æblerasler – hvad nu?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider