Forum

Krydderurte vinterbeskyttelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. september 2018 kl. 19.12

Hvilke krydderurter bør vinterbeskyttes, og hvordan gøres det.?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. september 2018 kl. 6.54

Hos mig plejer det stort set kun at være persille, purløg, løvstikke og mynte, som overlever vinteren udenfor.

Anisisop og flere andre på friland har jeg i år besluttet at pakke ind i halm.

Men hvilke krydderurter er f.eks. velegnede til at tage ind i stuen i krukker om vinteren, og hvad skal man passe på.?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Andersen, 27. september 2018 kl. 11.25

Jeg har mange gange forsøgt at tage krydderurter, som har stået udenfor på min altan i krukker, indenfor (jeg bor i lejlighed), men jeg har ofte oplevet, at der er gået dyr i dem, og så har jeg haft et værre hyr med at sprøjte med neemolie - mega irriterende. Og de spreder sig jo så hurtigt.

Men man lærer jo af sine fejl, så jeg tjekker altid urterne ekstragodt efter, inden jeg sætter dem ind. :-)

Jeg har mest basilikum - og det fungerer ret godt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. september 2018 kl. 11.46

Tager kun basilikum, chili og citrongræs, hvis det er en krydderurt, ind.
Rosmarin har jeg tidligere taget ind, den har lige netop overlevet og været svær at få rigtigt liv i den efterfølgende sommer.
Fransk estragon har tidligere overvintret et par sæsoner ude op ad en vestmur. I år lader jeg den og rosmarin blive i deres plantekasse på plænen.. Måske med en frakke, hvis der kommer barfrost.

Merian, oregano og timian plejer at klare sig fint og sætter alle 3 frø planter rundt omkring sig, hvis de får lov at blomstre og sætte frø.

En kuriøsitet er, at jeg har set en meterhøj og lige så bred blomstrende rosmarin i en københavnsk baggårdshave. Jeg fik fortalt, at den står over nogle dårligt isolerede vand -eller varmerør. Gad godt vide, hvordan man kunne skabe lignende vintervilkår uden varnespild. Mistbænk, måske?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 27. september 2018 kl. 16.14

Jeg har også en, efterhånden meget stor og kraftig rosmarin stående plantet langs den sydvendte mur på huset (i Odense). Den har stået der en 5-6 år nu, og klarer vintrene fint. Jeg tænker at det er væsentligt at den står med tørre rødder vinteren over. Og så er det jo nok også fint at den får lidt ekstra varme ved at stå op af en væg sydvæg. De rosmarin-buske jeg har haft plantet rundt om i bedene har højst overlevet et par år, før de er bukket under for den danske vinter.

Jeg har for længst opgivet at tage ting ind med henblik på at overvintre som plante. Det virker ikke rigtigt for mig, så er det nemmere bare at starte forfra med de sarte ting næste forår.

Men ellers er timian, rosmarin, salvie, marokkansk mynte og løvstikke vinterfaste her. Anisisop selvsår flittigt, så den dukker altid op et eller andet sted.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2018 kl. 18.25

På sandjord har vi en rosmarin, der har overlevet fint i flere år. Den gror i et fritliggende bed med en sten mod vest som dekorativt indslag.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. september 2018 kl. 20.56

Mange tak for alle svar.

Det ser ud til, at Citronmelisse også kan trives godt som stueplante:

www.idenyt.dk/haven/koekkenhaven/urtehaven-dufter-af-citrus/
"Citronmelisse
Melissa officinalis.En dejlig teplante der vokser villigt og bør klippes ned et par gange i løbet af sommeren. Planten har godt af at blive delt hvert tredje år for at stimulere væksten.

Citronmelisse kan dyrkes indendøre
Citronmelisse kan formeres ved frø eller ved deling af planten. Den kan dyrkes i urtepotter inde året rundt, så man har friske blade til teen. Husk, at de nye skud smager bedst. Gem også tørrede blade til vinterens urtete."

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. september 2018 kl. 19.45

Et generelt link om vinterbehandling til eksotiske planter:

www.bolius.dk/saadan-overlever-dine-eksotiske-planter-om-vinteren-11175/
"De eksotiske planter trives bedst ved en temperatur på ca. 5 grader vinteren igennem. Falder temperaturen yderligere til 0 grader eller derunder, begynder planterne for alvor at lide."
"De stedsegrønne planter som nerie, oliven, laurbær og rosmarin opbevares bedst ved en temperatur på +5 grader hele vinteren.
Dine planter skal helst stå så lyst som muligt vinteren igennem - stil dem et sted, hvor de får direkte sol, for det er vigtigt med de få timers dagslys der er til stede. En vinterhave, orangeri eller frostfrit drivhus er det bedste sted for dine planter."

"Kontrollér for sygdomme og insekter
Kontrollér planterne for svampesygdomme og insekter, før du sætter planterne indendørs. Klip blade og skud, som er angrebet af svampesygdomme, af. Fjern bladlus ved at sprøjte angrebne planter med insektsæbe. Fjern visne blade og andet dødt plantemateriale.

Minimum af vand og ingen gødning
I vinterperioden har planterne ikke behov for store vandmængder, så nedsæt vandingen til et minimum. Prøv at kontrollere vandingen ved bl.a. at se efter skuddene og bladene. Vand lidt, hvis skuddene begynder at hænge, eller bladene bliver slappe. Decideret bladtab kan også være resultat af udtørring.
Vand højst 1 gang hver eller hver anden uge, hvis temperaturen er omkring +5 grader. Gød ikke i hvileperioden.

Klip planterne ned
Har årets tilvækst været kraftig, kan du reducere størrelsen på de planter, som skal indenfor. Dels fylder planterne ikke så meget, dels har nye svage, bløde skud vanskeligere ved at klare den reducerede mængde lys vinteren igennem. Klip evt. bløde ranglede skud af, inden planterne sættes ind til vinteropbevaring.

Plant om
Omplant planterne i februar. Hvis der ikke er plads til ny jord omkring rodklumpen, kan du enten placere planterne i en større potte, eller beskære de yderste rødder, så der bliver plads til ny jord."

"Der findes en række eksotiske planter som tåler lidt køligere temperaturer end andre og kan klare vinteren ved minimal beskyttelse. Disse planter udsættes i deres hjemmehørende miljø fra tid til anden for frost. Det er:

Næbyucca
Enkelte hårdføre sorter af oliven
Hørpalme
Figenkaktus
Figen
Kamelia

Beskyt planterne således:

Pak plantekrukkerne ind bobleplast eller anden let isolerende materiale som halmmåtter.
Eller grav planterne ned i jorden i bedet i drivhuset, så rødderne ikke fryser.

Vand planterne meget sparsomt (figenkaktus vandes slet ikke fra november til februar)."

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. september 2018 kl. 15.10

Basilikum

Jeg har købt en Basilikum, og på indpakningen står der:

"Opbevaring: Undgå træk og kulde. Tåler ikke temperaturer under 12'C."

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. september 2018 kl. 15.52

Det lyder meget rigtigt, det der står på din basilikumer indpakning.
I somre med almindeligt dansk sommervejr er basilikum sårbar overfor vind. I kølige perioder står den nærmest i stampe.

Så placering i sydvendt læ om sommeren og indendørs om vinteren.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. oktober 2018 kl. 11.58

Hvilke krydderurter er mest velegnede til at dyrke som stueplanter hele året.?

Vi diskuterede engang alternative juletræer.
Det kan måske være en mulighed at bygge et krydderurtejuletræ.
Mon sidehullerne i en jordbærkrukke er velegnede til alle slags krydderurter.?

Nyt svar til emnet »Krydderurte vinterbeskyttelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krydderurte vinterbeskyttelse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider