Forum

Krydderurter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Jacobsen, 3. maj 2005 kl. 12.19

Jeg er igang med at opdyrke nogle krydderurter i mit "minidrivhus" i vindueskarmen. De er snart klare til at plante ud. Og ud...det er på altanen i nogle store potter. Mit spørgsmål er så, hvilken slags jord jeg skal bruge, skal der gødning i? Jeg modtager gerne fif og ideér til mit lille projekt...

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 5. maj 2005 kl. 18.40

Jeg har haft stor glæde af cocojord (kokosjord)
Det falder ikke sammen på samme måde som almindelig jord. Hos den lokale blomster / grønt handler giver jeg 20 kr for en pose med 10 l i.

Fra deres hjemmeside:
Cocojord er et pottemuldsprodukt med mange fordele i forhold til almindelig pottemuld og sphagnum.

Det består af komposterede kokosfibre, der stammer fra den 5 cm tykke skal af kokosnødden.

De korte kokosfibre har vist sig at være et perfekt plantemedium. Det bliver op til 50% mere vand end almindelig sphagnum, så derfor skal der ikke vandes så ofte.

Udtørring vil selv om sommeren sjældent finde sted. Selv om materialet er meget vådt eller tørt, falder det ikke sammen om rødderne. Der er derfor altid den fornødne ilt til rådighed for rødderne. Det er et meget behageligt og let produkt at arbejde med og har en lang nedbrydningstid på ca. 3–4 år.

Cocojord er tilsat organisk gødning til ca. en måneds forbrug og er fuldstændig fri for ukrudtsfrø og sygdomsbakterier.

Anvendes ved omplantning af såvel indendørs som udendørs planter i krukker, ampler, altankasser og lignende. Det kan også blandes med jorden i haven for at skabe ekstra humus omkring planterne.

www.daehnfeldt-garden.dk/Default.aspx?page=product&ID=893&GroupID=70

Mvh Tina

Nyt svar til emnet »Krydderurter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krydderurter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider