Forum

Gnaverangreb i rødbeder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2018 kl. 11.57

Hej

Rødbeder plejer aboslut ikke at blive angrebet af noget som helst hos mig, men nu i dag da jeg høstede, var 20% angrebet.

Min egen konklusion er gnaver som mus eller mosegris.

Er der nogle her, som har set sådan et angreb i praksis?

2 billeder yderligere følger.

På forhånd tak.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2018 kl. 11.57

Billede 2

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2018 kl. 12.00

det sidste billede

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. oktober 2018 kl. 15.57

Jeg synes tandmærkerne ligner dem man ser på Karl Johan svampene i skoven. Mus tror jeg.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2018 kl. 16.30

Helt enig - har sat to smækfælder i bedet hvor alle de gnavede rødbeder er efterladt på overfladen, så må vi se om jeg fanger noget med rå rødbede som lokkemiddel. Har du nogensinde oplevet skadedyr af betydning i rødbeder Claus?

PS
Har høstet 2. hold af sukkermajs i går men for lille udbytte, næste år sår jeg 2. hold 14 dage - 3 uger tidligere. Kunne ikke finde den rigtige tråd.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. oktober 2018 kl. 17.44

Jeg har set lidt gnav på den del der stikker op ad jorden, men ikke fra mus. Måske er det snegle, der sidder i hvert fald tit en lille husløs snegl i hullet. Alternativt et det knoporm som gnaver og sneglene der kommer senere.
Men overordnet en meget sund afgrøde.

Tak for info som majsene. Jeg vil også prøve at sprede høsten ud til næste år for vi kunne slet ikke nå at spise dem mens de var bedst. Om det blive med forskudt såning eller ved at have flere sorter ved jeg ikke endnu.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Larsen, 3. november 2019 kl. 21.23

Hej har lige haft det samme ialle mine rødbeder og det er mus som kommer ind fra kornmarkerne har smidt 12 meter rødbeder på komposten .og man kan ikke rigtig gøre noget vil prøve en masse forsøg til næste år og se hvad jeg finder ud.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. november 2019 kl. 9.00

Hej Bent Larsen

Med husmorerfaring i bagagen vil jeg da mene, at rødbeder med gnavskader fint kan bruges i husholdningen.
Hvis man skærer lidt ind bag gnavskaden, vil man se sund og uskadet rødbederod.
Så at lægge dem direkte på komposten synes jeg er lidt spild af en god afgrøde, som er meget anvendelig både i rå, kogt og syltet tilstand.

Selv om musene generelt bruger urin og ekskrementer som territoriemarkering er risikoen for fx salmonellainfektion lille, hvis man følger almindelige køkken-hygiejneregler ved indsamling og rengøring af rødbeder med gnavskader.

For at undgå lignende skader i de kommende væktssæsoner kan rødbederne tages op i september (inden fødemulighederne for for mus for alvor forringes i det åbne land) og lagres i fugtigt sand et sted, hvor musene ikke kan komme til dem.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Gnaverangreb i rødbeder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gnaverangreb i rødbeder?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider