Forum

Æbletræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2018 kl. 14.12

Dette træ er måske et æbletræ, men hvilken æblesort? Er der nogen, der kan hjælpe? Det underlige er, at træet har været en del af et opstammet sargentsæble, men dets stamme blev ramt af sygdom, så nu står dette tilbage, efter at jeg har ladet det vokse et par år. Men det er i hvert fald ikke sargentsæble, for jeg havde to ens. Se fotos.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2018 kl. 14.13

Her er et foto mere.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2018 kl. 14.14

Og her hvordan det andet opstammede sargentsæble ser ud p.t.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. oktober 2018 kl. 18.14

Hej Bente.
Et æbletræ ligner det helt bestemt. Formodentlig den vild eller grundstamme, som Sargentsæblet var podet på.

Om sorten kan intet siger før den præsterer nogle æbler. Måske mere æblekundinge kan give et kvalificeret gæt på, hvad du kan forvente.
Mit gæt er skovæbler, nogle små hårde, pænt syrlige æbler.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. oktober 2018 kl. 8.53

Hej igen Bente.
Blev lidt nysgerrig. Noget tyder på at Sargentsæblet i sig selv er en grundstamme og derfor ikke behøver at blive podet på en anden grundstamme.

haveselskabet.dk/paradisaeble-det-perfekte-trae-til-haven
"Hvis du ønsker et paradisæbletræ, der skal vokse langsomt, bør du vælge en sort, som er podet på en svagtvoksende grundstamme, det kunne fx være Malus sargentii."

Hvor dit æbletræ så kommer fra må stå hen i det uvisse

Nu er jeg virkelig spændt på hvad de æblekyndige måske byder ind med.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. oktober 2018 kl. 11.12

Det er grundstammen der skyder kraftigt nu den svagtvoksende krone er væk. Hvilken æble-grundstamme,der er brugt,kan jeg ikke vide. Kronen på det tilbageblevne træ ligner meget dværg-paradisæblet Tina. Foto af et par frugter og blade kan måske hjælpe.
Malus sargentii som grundstamme skal være en ikke rodskydende type.
Anne Marie

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. oktober 2018 kl. 17.15

Hej Bente
Et vildæble er der ikke brugt som grundstamme, den ville have mindre blade, der også var tyndere og være blanke på bagsiden. Det er mest sandsynligt at det er typen M7 eller MM106 og du kan ikke bruge dem til andet end at pode nye æbletræer på, forudsat der er rod på dem og du kan få dem klippet af roden og når de så har tykkelsen til at pode på, kan du gøre det, måske endda i vinter 2019.
Du må ikke regne med at de æbler, der måtte komme, kan bruges til noget som helst andet end af fodre dyr med.
www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider