Forum

Jacón

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2018 kl. 20.56

Jeg har dyrket Yacón i snart mange år, og er forbløffet over, at jeg ikke hører om andre, der dyrker Yacón.
Yacón tåler ikke frost, men det er vist også den eneste svaghed. Yacón kan holde sig mere end 1 år (Jeg har ikke prøvet mere end 1½ år!).
De Yacón jeg høstede efter den første frost i 2018 er gemt væk. Det er Yacón fra 2017, jeg stadig spiser. Der kommer to billeder. Det første er af Yacón lige taget op af gruset. Skaden, du ser, skete ved optagningen for mere end et år siden.
Næste billede viser, at skæres der en eller to skiver af, er den klar til brug.
Den er nærmere beskrevet her: havelyst.dk/haandbogen/yacon.html

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2018 kl. 20.58

Og her er så skåret to skiver af.
Yacón burde dyrkes i alle køkkenhaver!

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. december 2018 kl. 7.29

Hvorfor Lars? ;-)

Hvad er fordelene? Hvad bruger du den til?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. december 2018 kl. 8.53

Jeg bruger den primært rå. På maden til frokost eller i råkosten. Kan selvfølgelig også bruges som andre rodfrugter.
Vi sælger planter på det årlige plantemarked. Det er sikkert smagsprøven, der får folk til at købe.
Den smager helt utrolig godt. Den er sødlig uden at indeholde skadeligt sukker.
Og så er den usædvanlig hårdfør og nem at opbevare.
Hvor mange friske grøntsager har du tilbage fra 2017?
Udbyttet er 5 til 8 kg/plante.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2018 kl. 14.38

Starter du med frø eller knolde og hvor køber du dem?
Trives de i lerjord?

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2018 kl. 14.57

Nå, formering minder meget om Georginer, men sætter de frø?
www.karnamaj.dk/der-plantes-og-plantes-idag-ogsaa-yacon/

Tilsyneladende har de kun ringe næringsværdi:
en.wikipedia.org/wiki/Yac%C3%B3n

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2018 kl. 18.54

Ja, de kulhydrater der er i Yaconroden kan ikke fordøjes af vores egne enzymer, så de passerer til tyktarmen hvor de bliver spist af tarmbakterier. Den vej rundt får man også nogle kalorier ud af det, ligesom der kan være en positiv stimulering af tarmfloraen. Har man i forvejen problemer med fordøjelsessystemet bør nu nok være lidt varsom.

Jeg dyrker dem ikke længere fordi overvinteringen af læggematerialet slog fejl et år og det er lidt omstændigt at skaffe nyt. Jeg regner dog med at skulle dyrke dem igen i fremtiden.

De har konsistens som en gulerod og smager lidt af pære eller melon. Jeg har læst at nogle presser saft af dem, men så mange har jeg ikke haft.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2018 kl. 21.15

Når man ser hvor længe planten har været i kultur af mennesket er det rimeligt at antage at den kan er nære nogle :)

Tilberedte du den eller indtog du den rå? Jeg savner ikke et større udvalg af grøntsager med den rå gulerods konsistens...

Eneste grund til at jeg ikke har prøvet den er, at jeg ikke har været i nærheden af at kunne opdrive læggemateriale/ frø.

måske Lars kan levere.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2018 kl. 22.35

Rå. Vi forsøgte også at ovnbage dem. Jeg husker ikke præcis hvordan de blev, men det ikke noget vi gjorde mere end en gang.
Den er sprød som en gulerod, men mere saftig og smagen er en helt anden.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. december 2018 kl. 8.06

Tak, Lars for at uddybe

Faktisk har jeg ikke mere urtehave end der kan være i et par par palkerammer. Dels har jeg ikke kræfterne og min mand ikke interessen og dels er det svært at finde pletter med mere end et par timers sollys om dagen.

Så en effektiv afgrøde er altid spændende. Lige her måske mest for kuriøsitetens og den søde smags skyld.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. december 2018 kl. 16.17

Yacon skal have godt med lys og læ. Den fylder omtrent som en palmekål, men udbyttet er også stort. Man kan sagtens nøjes med en enkelt plante i en lille køkkenhave.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. december 2018 kl. 18.35

Tak, Claus.

Kulhydraterne du beskriver længere oppe, er det dem der kaldes resistente kulhydrater?

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. december 2018 kl. 22.10

Ja, de hører til den gruppe. Det er en bred betegnelse for kulhydrater som ikke umiddelbart fordøjes af vores egne enzymer.
Rent kemisk minder kulhydraterne i Yacon meget om inulin som findes i jordskokker og løg. Kædelængden er blot kortere.
Yacon indeholder også simple sukre. Især fruktose. Deraf sødmen. Indholdet af de simple sukre stiger under lagringen, hvilket også kan smages.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. december 2018 kl. 0.32

Det er hjerteskuddet man deler og får nye planter ud af.
Jeg har Yacón fra Frøsamlerne.
Den har blomster, men jeg har ikke bemærket, at der kom frø ud af det.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. december 2018 kl. 10.18

Jeg glemte at skrive, at den sikkert kan trives i lerjord, men den vil være meget svær at grave op, uden at knoldene knækker.
Hver plante kan give 20 nye planter ved deling af hjerteskuddene.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. december 2018 kl. 15.21

Jeg dyrkede den på lerjord. Det gik fint, men det er rigtigt at opgravningen er lidt udfordrende. Nu gravede jeg dem op efter behov, så det gjorde ikke meget hvis der knækkede en.
Så vidt jeg husker lægger lagerknoldene skråt nedad/udad i forhold til hjerteskuddet. Altså som benene på en malkeskammel.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 4. februar 2019 kl. 15.19

Hej Lars,
Efter at have smagt yacon for et par måneder siden, undrer det også mig. Den smager skønt.
Jeg har i flere uger nu forsøgt at se om jeg kan fremskaffe en rod så jeg selv kan komme igang med at dyrke den. Det er uden held - også de steder som alle foreslår.
Jeg må derfor lige høre dig om det er muligt at købe en "baby" ved dig?
mvh
Bonnie

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2019 kl. 17.46

Vi plejer at lave 50 til 100 planter hvert år, og det er kun de fem, der er plads til her i haven. Den har aldrig svigtet os.
Resten plejer vi at sælge gennem den lokale afdeling af Praktisk Økologi. Det sker sidste lørdag i maj.
Send evt. en direkte mail til mig.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 6. februar 2019 kl. 9.15

Hej Lars,
Tak for dit svar. Jeg har sendt dig en mail til en mailadresse jeg fandt på din hjemmeside. Jeg håber du har modtaget det den.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. februar 2019 kl. 11.45

Det var godt, at du også skrev her, for din private mail endte i spam, hvor den jo ikke hører hjemme, og hvor jeg kun ser, hvis jeg mangler en mail.
Der var en mere, der var gået fejl denne gang, på trods af at vi har udvekslet mange mails den seneste uge.

Nyt svar til emnet »Jacón«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jacón

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider