Forum

Flamingokasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 10. januar 2019 kl. 16.57

Nogen som har eller ved hvor man kan skaffe nogle af disse flamningo kasser til forspiring? De ret dyre som nye. På forhånd tak.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. januar 2019 kl. 7.19

Hej Hooshyar.
Du efterspørger nogle helt specielle kasser til forspring og det kan du selvfølgelig have dine grunde til.

Tillad mig alligevel at pege på alternativer.

De fleste supermarkeder smider flamenco kasser ud, som der har været grøntsager ud. Ofte vil de hellere end gerne give dem væk, hvis man spørger. Der er huller i bunden af disse kasser, men det kan klares med en avis eller pap i bunden.

Ellers kan forskellige bakker og kasser, som man køber fødevarer i, sagtens rengøres og genbruges til formålet.
Plastikbakker fra kød bruger jeg f.eks ofte, fordi de har en handy størrelse ifht vindueskarmen.

Mvh Vibeke

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2019 kl. 11.17

Det er vist mange år siden at man brugte flamingokasser til frugt og grønt , nu bruger man papkasser , de er mere miljøvenlige .
Men der er masser af plastbakker/bøtter som kan bruges til forspiring , fx sorte bakker med et klart plastlåg som der har været cherrytomater i er gode , låget bruges så det danner et mikro drivhus , og det fremmer spirengen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 11. januar 2019 kl. 15.15

Det er netop derfor jeg skrev for jeg ser dem ingen steder mere og syntes de var hyggeligere og pænere. Bruger selv champignon bakkerne med hullet låg som fungerer som mini drivhus:-).

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. januar 2019 kl. 23.37

Jeg tror at du har ret i at de er gået over til pap og plastik. Det kan jeg se her i Køge, hvor jeg hellere ikke finder dem. Men hvis du er lidt fræk, så gør som jeg engang gjorte nemlig ved at spørge slagtermesteren i et stort supermarked om ikke han har nogle nye kødbakker du må købe af ham.

Dengang gav jeg Ca 30 øre pr bakke og gik derfra med en ordentlig stak. Ofte har de nogle store kødbakker og med mindre du vil lave rigtig mange planter kan der være mange heri. Held og lykke med det.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. januar 2019 kl. 16.56

Der bruges stadig mange flamingokasser til at samle mos i til jul.Måske skal man kigge efter dem hos blomsterhandlere og lignende steder.
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. januar 2019 kl. 17.33

Jeg har sommetider vasket kødbakker op og brugt dem enten direkte til jord eller som underskål for små potter. Især de store bakker til et kg eller mere er gode for de er også lidt mere robuste.

Til større enkeltplanter squash, agurk og lignede bruger jeg tit den nederste halvdel af en mælkekarton. Det sparer plads at de er firkantede og laver man to snit i siden er det let at få planten ud med rødderne intakte.

Jeg bruger ikke plastic over, men sprayer i stedet med en forstøverflaske for at holde overfladen fugtig indtil frøene er spiret.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. januar 2019 kl. 10.51

Min erfaring er, at de bedste er flamingokasserne, som vi modtager fisk (bestilt over Internettet. Vistnok Skagen fisk).
De har en tilstrækkelig højde/dybde så også porre bliver kraftige og udvikler et ordentligt rodnet.
Endvidere har de en størrelse/areal der passer meget godt til en portion af sæsonens sommer/vinterporre, løg osv.
Så vidt jeg husker bruger Irma også denne type flamingokasser til fødevarer. SIkker også andre virksomheder så kender du nogen som bestiller let fordærvelige fødevarer på nettet kan du sikkert få fat i dem.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. januar 2019 kl. 11.26

Og så er der hvide klodskasser , de fås billigt ind imellem ( 8 Kr) , de er gode til at foreløbig at udplante forspirede planter i , de fås også som gennemsigtige , så man kan bruge dem ovenpå de hvide , som et minidrivhus...........

Nyt svar til emnet »Flamingokasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flamingokasser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider