Forum

Bæredygtighed?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. januar 2019 kl. 9.48

1600 kr. i ekstra vandregning i 2018 p.gr.a. tørken.
(Kun køkkenhave er vandet).
Bæredygtigt? Ikke for husholdningen!
Antages det, at der så i bæredygtighed indgår indkøb af øko frø m.v. og øko gødning bliver omkostninger til køkkenhaven svimlende. I 2018 købte jeg øko sætteløg, øko læggekartofler og øko frø for ca. 1500,- kr.
Oveni er så alt ’det løse’. Insektnet, kompostorme, redskaber, plantepinde osv. osv.
Det er simpelthen svært, at konkurrerer med professionelle, som har billige produktionsmidler og får vandingsvand billigere desto mere de bruger!
Med mindre man er et inkarneret hobby menneske, som gerne bruger mange penge på hobbyen, skal man holde sig fra køkkenhaven.
Og debatten om bæredygtighed må vinkles, så der kommer et retvisende billede i forbindelse med dyrkning af egne afgrøder.
Det er billigere at købe øko grøntsagerne i supermarkedet end at dyrke dem selv!

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. januar 2019 kl. 15.11

Ja, vandregningen blev noget større i år, end normalt. Derfor er det vigtigt at opsamle rigelig med regnvand.
Vi er holdt op med at tømme vandtankene om efteråret. Så er der vand fra det tidlige forår, hvis det ikke er blevet brugt i drivhuset inden.
Vi bruger 3-400 kr. til frø mm om året. Resten producerer vi selv, og de fleste frøposer rækker til to evt. tre år, før spireevnen udebliver.

Vi sparer så tid og transportomkostninger, når vi dyrker grøntsagerne selv, frem for at skulle i supermarkedet eller hos grønthandleren. Og det vi henter direkte i haven er mere frisk, end det, der kan købes.
Udenlandske økologiske grøntsager lever ikke op til de skrappere danske krav!

Vi får samtidig gratis frisk luft og motion (når vi lægger alle omkostningerne over på fødevarerne).

Og jeg får suppleringskost til hønsene.

Personlig kan jeg lide at gå ud i haven og finde det, der passer til dagens menu.
Vi holder sjældent regnskab med, hvad vi høster, men for de fleste afgrøder er det mere, end vi kan spise selv.

Jeg bliver ved med at dyrke køkkenhave, så længe jeg har kræfter til det!

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. januar 2019 kl. 17.13

@Lars
Udenlandske økologiske grøntsager kan, leve op til kravene Danske økologiske grøntsager skal leve op til.
Men gør det ikke nødvendigvis.
Til gengæld er det heller ikke sikkert, at jeg som forbruger kan være sikker på, at Danske økologiske grøntsager giver sig ud for det de er. Der dispenseres for snart sagt alt, indenfor den økologiske produktion uden, at det skal fremgå af varen, at der er dispenseret.
I den økologiske produktion må anvendes kunstgødning, sprøjtemidler osv.
Så det taler jo for, at dyrke egne grøntsager.
På den anden side kan man jo være heldig at bo i nærheden af et økologisk landbrug som man kan følge lidt med i :)

Det virker som du har haven som hobby og at den også retter sig mod økologi er et plus.
Men vil 'man' noget med bæredygtighed, er der vel ikke tale om en hobby betonet interesse og indsats rækker.
Det er netop hér læsset vælter.

Som sagt har producenterne lagt lavere omkostninger til frø, redskaber osv. end den private dyrker og får herforuden rabat på vandet desto mere de bruger og betaler endvidere ikke vandafledningsafgift!
Der kan i en hvis udstrækning argumenteres for, at kommercielle producenter har lavere omkostninger til jorden m.v.
Men overfor vandforbruget er der ingen gangbar argumentation.
Det vand vi anvender til vanding af haven, havner ikke i kloaksystemet og dermed rensningsanlægget.
Det burde friholdes fra vandafledningsafgift!
Overfor dette står så argumentet om, at der så vil komme snyd og det må man så leve med.
Det er ikke det eneste område der bliver snydt på og hensynet til almenheden må veje tungere end, at nogle vil snyde.
Endvidere snydes der allerede idag med masser af private skjulte boringer som er meget bekymrende.
Hellere have kontrol med vandet der pumpes op fra grundvandet, end private huller rundt omkring på parcellerne!
I den virkelige verden vil det også være vanskeligt at snyde så forfærdelig meget med vandet. For holde en husstand kørende med hygiejne, mad m.v. skal der bruges en temmelig forudsigelig mængde vand.

Da vores børn var små, for mange år siden, fyldte vi havebassinet og hældte vandet ud i haven om aftenen.
I vore dage, gør forældrene det samme.
Problemet kan dog aflæses i mængden af solgte kemikalier til havebassiner i alle størrelser.
Kemikalierne gør vandet holder sig 'friskt' i flere dage.
Og hvor havner det så derefter?
Samme sted som da mine børn var små:
I haven og så blot med kemikalierne, der vil kunne aflæses i vandprøverne om 20- 30 år!

Der skal betales for vand.
Der er udgifter til at hente vand op af jorden. Udgifter til teknologi og medarbejdere.
Der skal også betales for at komme af med vandet.
De fleste steder i Danmark er der et fantastisk afledningsnetværk for spildevand.
Men havevanding er ikke spildevand og som åbenbart er i bl.a. Tyskland, bør det også være muligt i Danmark, at friholde denne del af afledningen fra afgiften.
Det virker lidt som da bønderne på Øland engang i 1700 tallet kom til at betale skat af jorden, som de møjsommeligt havde fravristet Alvarn.
Fremfor betale skat af jorden, burde de have en premie, som en embedsmand dengang skrev.
Fremfor pålægge havevanding afgift, burde den premieres fordi den skaber større biodiversitet:
Øget bæredygtighed.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. januar 2019 kl. 17.52

Hvis du kan dokumentere at der kan tillades brug af kunstgødning hos danske økologer Willy, så vil du genvinde min respekt.
Til det sker vil jeg fastholde mit indtryk af en mavesur gammel mand der brokker sig over alt - også det han ikke ved noget om, feks de danske økologiregler :)

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. januar 2019 kl. 18.47

@Tom
Hvad du mener med 'brokker sig over alt' ved jeg ikke.
Det må vel så dreje siig og meget mere end dette emne.
Eller hvad?
Og med hensyn til dispensation til anvendelse af kunstgødning i økologisk landbrug må jeg nok sende den tilbage til dig Tom:
Din viden om økologisk drift i Danmark forekommer stærkt begrænset hvis du ikke har sat dig ind i den overvældende mængde muligheder for dispensationer der findes på området!
Så prøv at led selv.
Den der søger finder ;)

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. januar 2019 kl. 7.02

Tænkte det nok Willy - useriøs som vanligt :)

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 8.23

@Tom
"... useriøs som vanligt" er ikke et argument. Du vil derimod kunne anvende eksempel fra min argumentation som du mener er useriøs.
Som jeg skriver mener jeg, at du skal sætte dig ind i driften af økologisk landbrug.
Start f.eks. blot med at skrive: " økologisk landbrug dispensation " i Googles søgefelt.
Det er en godt nok til en start, hvis du så sætter dig ind i det materiale der her kan vi tage den derfra ...

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. januar 2019 kl. 10.19

Jeg må altså give Tom ret i, at det ville klæde dig (frem for at komme med tomme påstande), at finde noget dokumentation på at kunstgødning er tilladt i økologien, Willy.

Når jeg læser økologireglerne, så står der intet om at kunstgødning er tilladt.

Bortset fra det, så kommer økologien til at acceptere begrebet "kunstgødning", hvis vi snakker om noget der er teknisk/kemisk udvundet og forarbejdet. For vi skal have genbrugt næringsstofferne fra byerne/spildevandet for at få en cirkulær, bæredygtig produktion - noget vi først kan, når vi kan separere alle stofferne og undgå de forurenende og sygdomsfremkaldende dele af spildevandet. ;-)

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 10.30

Jeg tror at Willy at de må supplere med mineralsk gødning, hvilket er i kunstgødning, men det er ikke det samme som kunstgødninger. F.eks kalk og magnesium må der gerne tilføre, men ikke kvælstof og eller fosfor.

Med hensyn til indkøb af frø mv vil jeg give dig ret Willy lang henne af vejen og det er først i år at jeg har indkøbt øko frø fra England, hvilket så ikke gavner den danske stat, men også jeg er gammel købmand af natur og tænker i økonomi, måske alt for meget.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 11.06

@Ayoe
Prøv nu at google lidt på økologisk landbrug dispensationer.
Muligheden for dispensationer er overvældende og uoverskuelig.
Selv konventionel gylle må der åbenbart anvendes!!
Tager jeg fejl i, at der så er tale om gylle fra svin der har overlevet på medicin må du gerne fortælle det.
Er det tilfældet, at konventionel gødning er fra svin på pencilin er vi rigtig langt fra økologiske fødevarer er sundere end konventionelle!!

Men som jeg skrev indledningsvis, er min anke ikke at der er mulighed for dispensationer.
Men at det ikke fremgår på embalagen, at der f.eks. er anvendt konventionel gødning.
Der er ved Gud forskel på en bonde der hellere afstår fra at anvende konventionel gødning - med ringere høst til følge - og en bonde der anvender konventionel gødning med deraf større udbytte!
Og jeg skal sgu ikke som forbruger betale samme pris for grøntsager der er dyrket i jord med konventionel gødning som i jord der er fri for gødning fra dyr der har været proppet med medicin (ved godt at også økologiske bønder må anvende medicin i deres besætninger).

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 11.22

Jo, men det er ikke kunstgødning, men konventionelle organiske gødninger, der rigtig nok stammer fra dyrkning med kunstgødning og det er af den simple årsag, at der ikke er nok økologisk gødninger på marked endnu.

Søris, som laver en masse rodfrugter har i gennem flere år benyttet kommune kompost, der med stor sandsynlighed stammer fra planter dyrket med kunstgødning. Men også her har du samme problem.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 11.40

@Søren.
Det har du da ret i.
Men konventionel gylle kan sådan set være endnu værre end kunstgødningsprodukterne!
Hvis al den medicin der proppes i svinene i konventionel produktion havner i gyllen og det optages i afgrøderne, vil jeg sgu hellere have konventionel kunstgødning. Kunstgødning er belastende i produktionsprocessen. Men trods alt ikke giftigt eller fyldt med medicinrester.
Men ved ikke nok om hvordan medicin kan optræde i gylle eller om afgrøder kan optage stoffer fra medicinen.
Må undersøge det ved lejlighed med mindre nogen her ved noget.
Men igen:
Det bør fremgå af embalagen!

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 12.05

Du har ret i at kunstgødning er ren, men set med en økologers øjne er det bandlyst, da det ikke gavner jorden. Om medicin ligefrem optages i planterne ved jeg ikke og har aldrig hørt det før, kun at det skal kunne opsættes indenfor få dage efter at det er kommet ud af dyrene igen. Det må ikke have en langtids virkning på miljøet, men om det så har det ved jeg ikke kun at det er et krav fra myndighederne. Dette gælder især ormekurer til dyr. Samtidig skal du også huske på at konvesionelle bønder kører deres gylle ud og er ikke bedre end den økologiske bondemand, hvad dette angår

Når du køber økologisk undgår du sprøjtemidlerne, hvilket må være et stort plus.
Jeg personlig er ligeglad om min gødninger er konvesionelle eller økologiske, bare de er organiske, selv bruger jeg konvesionelle, da jeg har adgang til så meget af det og alt andet er umuligt at fremdrive, men mindre jeg vil køre lang efter det. Og det vil jeg ikke

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 12.17

Om der er for mange restriktioner og dispensioner ved jeg ikke, men det er det måske nok, men det er også en dyrkning, der er værd at forske i og støtte op omkring. Der er ingen tvivl om at det er den vej vi skal gå, men lige hvordan vil tiden vise. Om nogle år bliver der nok brugt menneskelort, der via et biogas anlæg, bliver til som affald og det er en resurse, som vi jo ikke bare kan lade stå, men også tage i anvendelse.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 12.27

@Søren.
Det er rigtigt, at konventionelle bønder bruger konventionel gylle.
Men er der problemer med medicin rester i den og kan afgrøder optage disse, bør det selvfølgelig ikke anvendes i økologisk drift.
Men som sagt ved jeg det ikke og heller ikke du :(
Der er meget i den nutidige økologiske drift der bekymre. Det er et resultat af, at efterspørgslen er stor og den i høj grad styre udviklingen.
Engang holdt der små biler og cykler ved gårdbutikken og der var ingen jakkesæt at støde ind i. Idag er det Audier, Mercedes, Teslaer der fylder på parkeringspladsen.
Det er ikke en cigarkasse pengene bliver lagt i. Der betales ved et kasseapparat. Det er fint at økologisk drift er blevet en succes.
Problemet er blot værdigrundlaget som ser ud til at skride hos nogen producenter og hos staten.
Derfor bør det være langt mere tydeligt på embalage, hvilke dispensationer der har gjort sig gældende i produktionen af produkterne hvad enten det er animalske eller vegetabilske.
Når jeg sikkert springer køkkenhaven over fra i år, så skal jeg købe det hele og så vil jeg sgu vide hvad det er jeg betaler for.
Hellere købe hos en konventionel økologisk producent end hos en producent der har anvendt dispensationsmulighederne til det yderste.
Men måske skal jeg til at se efter frø i England (inden de ryger ud af EU!). I sin tid købte jeg hos Bingenheimer. Men udvalget er efterhånden skrumpet ind og priserne matcher meget godt de Danske omend der normalt er flere frø i poserne hos Bingenheimer.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 12.33

@Søren
Hvis du søger på NRK (Norge) og søger på 'haga' kommer der interessante haveudsendelser frem. En af dem - en gammel serie - kommer dyrkeren ud med natpotten og hælder i en tønde.
Ikke fordi han dyrker økologisk (han anvender NPK). Men fordi ikke noget skal gå til spilde :)

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 12.38

... og i øvrigt blev indholdet lokumstønder kørt ud på grøntsagsmarkerne så sent som i '50erne. Foruden tarmindholdet så lå og flød på overfladen på markerne lå også lokumspapiret der!
Heller ikke dengang særlig appetitligt.
Men grøntsagerne kom til at strutte af velvære!

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 18.50

Faldt lige over denne tekst og kan ikke lade være med at tænke på om det kan nås for hvis der kommer flere økologiske landbrug, der er afhængige af andres produktion af foder så vil det vel stadig være en mangelvare ligesom det er nu. Derfor skal der være en balance imellem det.

Et af målene er at udfase konventionel husdyrgødning fra det økologiske landbrug fra 2015-2021. I mellemtiden er det tilladt at importere en mindre mængde ikke økologisk husdyrgødning og nogle enkelte andre typer gødning, under visse betingelser. Men ikke kunstgødning som i det konventionelle landbrug.28. maj 2015

Jeg sad og undrede mig lidt over at solsikken. dk sælger fosfat gødninger, som dog er udgravet fra miner, men som vistnok er det samme, der bruges i kunstgødninger, så hvis jeg ikke har taget fejl har du lidt ret.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2019 kl. 18.57

Fosfat er siden taget ud af sortimentet, men derimod sælges basalt mel, tangmel og lavamel. Ting jeg personlig mener er overflødig.

www.solsikken.dk/app/products.aspx?CatId=13&CatName=&CatName=G%C3%B8dninger

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 21.07

@Søren.
Desværre, må jeg sige, har du ret i at jeg nok har ret.
Når vores egen produktion i køkkenhaven ikke er tilstrækkelig, har køber vi fra Grantoftegård, Søris el. Stengården (eller Irma hvis de ikke rækker).
Men jeg aner ikke hvem der i virkeligheden reelt har en bæredygtig produktion fordi det ikke fremgår hvilke dispensationer der er taget i anvendelse.
Jeg kan 'mærke' at den uigennemskuelighed vil resulterer i en hvis form for ligegyldighed. Jeg vil sgu ikke betale overpris for fødevarer. Men omvendt vil jeg gerne handle med den bonde der sikre bæredygtighed. Giver jeg som forbruger pokker i økologi fordi jeg ikke ved hvor meget økologi der er i produktionen af produktet afskære jeg mig også som forbruger fra at købe de produkter der rent faktisk er produceret bæredygtig/økologisk.
Så 'magten' til at styre markedet som forbruger er elimineret p.gr.a. uigennemskuelighed.

Det aspekt du peger på og fremskriver problemstillingen med ballance i de forskellige sektorer i den økologiske produktion er meget, meget relevant og tilsvarende er der meget, meget stille omkring netop det problem.
Om nogle år vil der så stå politikere frem og sammen med økologiske producenter sige, at det ikke har været til at forudse at der bl.a. mangler økologisk gødning.
Det er ikke alle der vil forstå at der skal være sammenhæng/overensstemmelse mellem indput og output.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. januar 2019 kl. 22.16

Det ligger jo enhver frit for at google "Vejledning i økologisk jordbrugsproduktion" og bladre ned til bilag 1. Der står hvilke "ikke økologiske" gødnings stoffer der må bruges og under hvilke forudsætninger.
Om noget af det er "kunstgødning" må enhver jo gøre op med sig selv. Jeg kender ikke nogen klar definition på hvad det er. Uorganiske stoffer er der i blandt kan jeg da slå fast.
I tillæg til hvad der fremgår af vejledningen blev der givet nogle dispensationer på foder i anledning af tørken. Som Willy er inde på er det ikke noget som fremgår af varens mærkning og nok heller ikke af prisen.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. januar 2019 kl. 22.43

@Claus.
Det er rigtigt, at selve ordet kunstgødning er problematisk at anvende. 'Vejledning i økologisk jordbrugsproduktion' er interessant læsning og som så meget andet på området, temmelig trættende når der er henvisninger til eksterne vejledninger/bestemmelser som f.eks.:

' Kun basisstoffer i henhold til artikel 23, stk. 1, i Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 (1), og som er omfattet af definitionen af »fødevarer« i artikel 2 i Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 (2) af vegetabilsk eller animalsk oprindelse. Stoffer, der ikke skal anvendes som herbicider, men udelukkende til bekæmpelse af skadedyr og sygdomme'.

Økologiske producenter må være rigtige læseheste ;)

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sys Jeanette Sørensen, 17. januar 2019 kl. 14.22

med hensyn til det med at vande, så vil jeg anbefale at du/i prøver at google rain water harvesting, det er meget lærerigt:) med venlig hilsen sys

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. januar 2019 kl. 22.40

@Sys.
Tak for forslaget.
Men det er ikke tilstrækkeligt med regnvand i en tør sommer ;)
Har selvfølgelig regnvandstønder, sørger for jorden er dækket osv.
Der er næppe nogen vej uden om, at friholde havevanding fra vandafledningsafgift hvis dyrkning af afgrøder i køkkenhaver ikke skal gøres helt til grin.
Mennesker der blot har 'rekreationshaver' vil også drage fordel og medvirke til øge biodiversiteten.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. januar 2019 kl. 11.16

@Tom.
Har du googlet økologisk landbrug og fundet ud af, hvor meget der kan dispenseres for?
Og når nu du er ved det, så har du måske også interesse i at vide noget om bearbejdede fødevarer. F.eks. hvor meget ikke økologisk en salat, et brød og andet må indeholde.
Det er også interessant.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. januar 2019 kl. 21.12

Ja, Willy, fordelene ved økologi er ret indlysende for mig - også sundhedsmæssigt, da mange tilsætningsstoffer, f.eks. nitrit, ikke må benyttes :)
Og, Nej, jeg finder ikke at der må dispenseres for særlig meget hos økologerne og der kan ikke dispenseres for en NPK - kunstgødning eller glyphosat :)

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. januar 2019 kl. 21.47

@Tom
Der skal nok googles lidt mere. Rigtig meget kan der dispenseres for ;) Men lad det nu ligge. Det er nok for uigennemskueligt, om de økologiske varer er fremstillet uden at være økologiske som f.eks. økologiske kartofler der er startet op med ikke økologiske og en spand ekstra ikke økologisk gødning.
Og som sagt, har jeg intet imod dette.
Blot vil jeg som forbruger kunne se hvad det er, jeg køber og betaler for!
Resultatet af at købe "økologiske kartofler" startet på ikke økologiske læggekartofler og en spand ikke økologisk gødning er blot at booste en eller anden økologisk bondes pengepung!
Så køber jeg hellere den "rene" vare fra en konventionel bonde.

Det eneste jeg ønsker er, at de dispensationer der er taget i anvendelse ved dyrkningen af afgrøder i den økologiske produktion skal fremgå af embalagen!
Det er vel ikke for meget at forlange.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. januar 2019 kl. 21.48

@Tom
Ikke fordi det siger så meget (så skal der kigges lidt nærmere og også på EU regler) men der er her et eks.
lbst.dk/nyheder/nyhed/nyhed/regler-om-oekolandmaends-ikke-oekologiske-goedning-bliver-forlaenget/

Nyt svar til emnet »Bæredygtighed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bæredygtighed?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider