Forum

Laurbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 8. februar 2019 kl. 17.23

Jeg skulle måske have lagt spørgsmålet i kategorien 'vindueskarmen'.
Men omvendt høre laurbær til det spiselige.

Laurbæren har altid vokset indendørs og er ca. 5 år.
Fra slutningen af maj, flyttes den udenfor og atter ind slutningen af november.
Men den sætter ikke længere flere blade. Ser forfærdelig ud og har det utvivlsomt elendigt men nøgne grene (i forventning om der kom nye blade, har vi forsat plukket selvom den ikke satte nye).
Den vokser i en løs humusrig jord og der er aldrig over 20 grader i lokalet.
Rødderne ser ligeså triste ud som toppen, er brune og filtrede i en klump. Der er umiddelbart ingen store kraftige rødder at se.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være i vejen og evt. hvordan problemet afhjælpes.
Har selv tænkt på, at den måske står for varmt med den smule lys der er om vinteren på disse breddegrader (den er placeret i et østvendt vindue).

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. februar 2019 kl. 9.30

Hej Willy N

Måske har din Laurbærplante givet op overfor udtørring i vækstsæsonen 2018 og overfor lun og tør vinteropbevaring? Krukkestørrelse (rodudviklingsmuligheder) og jordblanding kan spille ind på negativ måde....

Laurus Nobilis hører som "vild plante" hjemme i Middelhavets vinterregnsområder, hvor den vokser højt i terrænet på veldrænet jord med rigeligt brunt jorddække (fra fyrre-og egettræer).
Planten tåler lidt frost - men tåler ikke at jorden, som den vokser i, fryser til (og dermed lukker af for rodsystemets funktion).
Dette ganske lille stykker plante-kulturhistorie giver nogen retningslinjer for, hvilke forhold, der skal være, for at planten kan trives.

Mit forslag er, at du giver din plante en chance til ved NU at omplante den til løs, grusblandet let havejord (forholdet 1:1) i en stor krukke (mindst 10 liter). Gør plads for topdressing i april ved ikke at fylde jordblandingen helt op til krukkekanten - der er brug for plads til et lag på 5 - 7 cm.
Sørg for god dræning med et lag på 2 - 3 cm småsten i bunden af krukken. Husk en rummelig underskål og løft krukken op med et 3 småsten, så der er luft mellem krukke og underskål. Skær ikke i rod eller top ved omplantning (planten er efter din beskrivelse udfordret rigeligt allerede).
Overbrus planten let (evt med forstøver) med regnvand et par gange om ugen og sæt den udendørs i let skygge & læ når nattemperaturen noget mere stabilt end nu og holder sig over 3 - 4 grader. Fortsæt udendørs med let overbrusning endnu et par måneder, også selv om planten ikke sætter skud. I begyndelsen af april topdresses krukken med 4 - 5 cm god havekompost.
Pil ikke i roden ! Heller ikke, selv om det kunne være spændende at se, om der kommer gang i rodudviklingen !

Hvis der i juli måned ikke er synlige tegn på nye skud, må du nok afsted til en plantehandler.... skulle det komme hertil, kan du let omplante i den "forladte" krukke fra februar ;-).

Måske kan du også have glæde af at gå i Havenyt's arkiv og søge på Karna Maj's artikel: "Hvordan beskytter jeg Laurbær i krukker over vinteren?" (bare skriv titlen på artiklen i søgefeltet øverst på Havenyt's side).

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 9. februar 2019 kl. 14.32

Har tidligere haft lignende udfordringer med overvintring af Laurus nobilis i store potter.

Min løsning var at udplante direkte i jorden og se.

Den første laurbær, vi udplantede i en sensommer, overlevede ikke sin første vinter..

Den anden laurbær har nu overlevet siden udplantningen for 5-6 år siden.
I de hårdeste vintre med barfrost ned til ca -12 C har planten været indsvøbt i / ombunden med et par almindelige lagener for at minimere fordampning i skarp sol.
Om foråret har der været lidt eller nogen svidning af de yderste blade afhængigt af vinteren.

Planten er hvert år kommen sig med ny tilvækst. Er i dag ca 2,6 x 1,2 meter.

Hvis man bor udsat, vil laurbær nok ikke kunne tåle at stå på friland. Selv på lunere lokaliteter som her vil der være en risiko for en ekstrem vinter, hvilken laurbærbusken sandsynligvis ikke ville overleve.

Mit indtryk er, at planten er mest udsat for frysetørring de første par vintre, hvor rodnettet endnu ikke er så dybt og veludviklet.

Man bør nok plante ud i fx slut april eller maj, så vækstsæsonen bliver så lang som mulig det første år, og vinterbeskytte ved frost.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. februar 2019 kl. 21.44

@Lone.
Står den i et miljø med meget nedfald fra fyre- og egetræer må det forventes, at den ynder lidt sur jord eller egentlig sur jord. Omplante den i grusblandet alm. havejord virker på denne baggrund forkert. Derimod kan det være, at den er stået af i sommers.og endda måske temperaturen når den vokser højt.
@K. Bilde.
Hvordan er den jord du har udplantet den i?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. februar 2019 kl. 8.41

Hej Willy N

Min havejord har ikke fået tilført kalk, men alene havekompost og en smule halvomsat tang (der kan indeholde få muslingeskaller).
Mulden indeholder mange organiske stoffer og har formentlig en pH på mellem 6 og 7 (det er en lægmands-vurdering ud fra iagttagelser om planternes trivsel; jeg har ikke målt pH på havens muld de seneste mange år).

Vanding med regnvand (hvis pH-værdi ligger mellem 5 og 7) og tilførsel af havekompost som brunt jorddække i krukke giver kun mening, hvis pH i jorden er omkring 5,5 - 7. Og hvorfor så det ?
I det interval trives mikroorganismer bedst - og der frigives i de lune måneder (=vækstsæsonen) hurtigt flest mulige mineraler til brug for plantens stofomsætning.
Rigtig mange kilder er enige om, at Laurus Nobilis har brug for mange forskellige vandopløselige mineraler for at vokse og trives.

Hvis pH i jorden bliver lavere end 5 svækkes bakteriernes aktivitet væsentligt - det betyder at omsætning af det organiske materiale i stedet for i overvejende grad sker ved hjælp fra svampe, som er ca 10 gange så lang tid som bakterier om at nedbryde organisk stof.
I stærkt sur jord er planternes tilgængelighed til mineraler reduceret. Det kan man vælge at kompensere for ved at tilføre vandopløste mineraler som flydende gødning. Men jeg tænker jo, at anvendelsen af havekompost har rigtig mange fordele.....

Planten trives i naturen i Middelhavsområdet sammen med taks og buksbom - begge er ikke specielt surbundskrævende.
Jeg har for begrænset viden om jordbunds- og klimaforholdene i højtliggende bjergegne til at kunne redegøre, hvilke betingelser der er for stofomsætning der; så mine forslag bygger på mulighederne for at dyrke planten i Danmark.

Venlig hilsen
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 10. februar 2019 kl. 14.42

@Willy N
Den Laurbær er plantet i en noget tung lerjord, der af den grund fik tilført et par skovlfulde groft sand ved plantningen. Der er en enkelt gang udlagt ca 5 cm kompost, der blev indarbejdet i den eksisterende jord.

Den har nogle gange fået noget granuleret hønsegødning, men ellers ingen særlig pleje.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. februar 2019 kl. 18.29

@Lone.
Det er mere fordi du skriver fyr- og egeblade som giver en sur jord jeg skrev det.
Men K Billes laubær vokset heller ikke i sur jord.
Så det er altså ikke problemet.

Nyt svar til emnet »Laurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Laurbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider